Erasmus+ találkozó Törökországban

A Kossuth Lajos Gimnázium öt diákja (Árvai Péter, Dorcsák Lili, Kiss Ajsa Málna, Nagy Csanád Zoltán és Samodai Bíborka Janka) valamint két pedagógusa (Monok Péter és Monokné Andrási Edit) egy tartalmas hetet tölthetett Törökországban a ’Be the Solution to Pollution’ című Erasmus+ nemzetközi projekttalálkozó alkalmából.

A kiutazásra november 19. és 27. között került sor. Az első napunkat Antalyában töltöttük, ahol megismerkedtünk a város főbb látnivalóival, majd továbbutaztunk Adana városába, amely otthont adott a találkozónak. A partneriskola, amelyet meglátogattunk, Ceyhan városában található. Megérkezésünkkor már messziről hallottuk a török zenét: egy néptáncbemutató fogadott minket, ahol mi is részt vettünk a közös táncban.

Ezután megismerkedtünk az iskolával, ugyanis a török diákok csoportjai vezettek körbe minket az épületben. Megnézhettük a tantermeket, találkozhattunk diákokkal, bepillanthattunk tanórákba, valamint Törökországról, azon belül a régióról és Adana városáról egy bemutatót láthattunk.

Mivel ez volt az első lehetőség, hogy a találkozóra érkezett diákok ismerkedjenek egymással, a szervezők „icebreaker” tevékenységekkel próbálták közelebb hozni egymáshoz a résztvevőket. Portugál, török, spanyol, finn és magyar gyerekek és tanárok játszottak együtt megtanulva egymás nevét.

A szülők által készített török finomságokat kóstolhattuk meg ebédre, így megismerve a török gasztronómia színe-javát. Később a projekt keretein belül fenyőmagokat ültettünk az iskola kertjében. A délután folyamán elutaztunk egy másik iskolába is, ahol minden résztvevő nemzet bemutatott egy prezentációt a fényszennyezéssel kapcsolatban, mi ez a találkozó e téma köré épült. Az este folyamán további „jégtörő” feladatok segítettek abban, hogy a diákok közelebb kerüljenek egymáshoz. Egy közös vacsora, egy kis koncert, tánc és éneklés után fáradtan tértünk vissza a szállásunkra.

A második napon Adana egyetemére látogattunk el: először sétáltunk a botanikus kertben, megtekintettük az ehető és mérgező növényeket, majd az intézmény sporttagozatán kipróbáltuk az egyik népszerű török sportot, amely nagyon hasonlít a petangue-hoz. Továbbá képet kaptunk a híres sportokról, sportolókról Törökországban.

A délután folyamán Adana központját fedeztük fel: a legrégebbi hidat, szép parkokat, valamint Törökország legnagyobb mecsetét, a Sabanci Központi Mecsetet.

Az estet az adanai egyetem űrkutatási központjában fejeztük be: itt lehetőségünk nyílt a Jupiter és a Szaturnusz bolygók tanulmányozására távcső segítségével, és további információkat kaphattunk a fényszennyezésről: az okokról és a következményekről. Megbeszéltük, hogy milyen módon lehetne ezt a szennyezésfajtát csökkenteni.

A harmadik és a negyedik napon Kappadókiába utaztunk el közösen a partnerekkel, ahol megcsodálhattuk ennek a régiónak bámulatos sziklaképződményeit. Előadást hallhattunk a keletkezési körülményekről és a sziklabarlangok használatáról. Lementünk egy négy emelet mély barlangrendszerbe is, egy földalatti városba, amit a lakók akkor használtak, amikor ellenség támadt rájuk.  A szabadtéri múzeumi látogatások után egy kvíz segítségével és csapatverseny keretében foglalhattuk össze ismereteinket a fényszennyezés témakörében. A koordinátorok e közben megbeszéléseket tartottak a soron következő tevékenységekről, mobilitásokról és pénzügyi tudnivalókról.

Az utolsó együtt töltött nap délelőttjét a közeli Kapikaya kanyonban töltöttük, ahol hatalmas sziklák alatt vezetett utunk egy folyó mellett. Délután pedig a Karatasi-öböl hullámai hűsítettek bennünket.

A találkozó rendkívüli lehetőségeket nyújtott mind a benne résztvevő diákoknak és tanáraiknak is, hiszen az 5 nemzet képviselői több napon keresztül együtt tevékenykedve alakítottak ki barátságokat, miközben bővült országismereti, földrajzi, történelmi, és kulináris tudásuk is.