Kossuth-napok a KLG-ben- 2017

Hosszú évek óta biztosítunk gimnáziumunkban egy tanításmentes munkanapot arra, hogy diákjaink egyénileg, osztályonként vagy műkedvelő csoportokban bemutathassák sokoldalúságukat, kreativitásukat és előadói készségüket. Ezt a kulturális napot idén március 23-ára helyeztük, s első felvonását jelentette a hagyományteremtő céllal meghirdetett Kossuth-napoknak.

Az eredeti elgondolás szerint március 15-éhez kapcsolnánk a Kossuth-napokat, s most rajtunk kívül álló okok (a nyolcosztályos gimnáziumok tanulmányi versenye) miatt kellett egy héttel elhalasztani a rendezvényeket.

Az első napon tehát a kultúráé volt a főszerep, három nagy egységre tagolva.

Tekintettel az Arany János-emlékévre, a műsorfolyamot 200 éve született nagy költőnk egyik balladája indította, Szőllősi Dávid (11.A) előadásában. Ezt a 11.B osztályosok igényes verses összeállítása követte; Arany-versekből válogattak szemelvényeket. Felemelő közösségi élményt jelentett, mikor ezután Oláhné Kürtösi Ágnes tanárnő kezdeményezésére a teremben ülők kórusban elmondták a Toldi előhangját: „Mint ha pásztortűz ég őszi éjszakákon…”

Az 5.A és a 6.A egész osztályukat megmozgató vállalkozásba fogtak; A Pál utcai fiúk, illetve A dzsungel könyve musicaleket mutatták be, vágásokkal, ám az ismerős dalbetéteket jórészt megtartva. Bizonyságot adtak arról, mennyire kedves olvasmány-, illetve színházi élményük volt e két mű. Zsenge korukat meghazudtolóan remekeltek: átéléssel, biztos szövegtudással, egymásra figyelőn játszottak, s ügyesen megoldották a jelenetek pergő váltásait. Vastapssal köszönte meg a közönség játékukat.

Az első műsorblokkot a francia nyelvet tanulók pezsdítő, zenés-dalos fellépése zárta a mosoly és a békevágy üzenetével.

A második részben elsőként a 10.A-sok léptek színpadra, Orwell Az állatfarm c. szatíráját dramatizálták. A darab elgondolkodtató társadalombírálatát remekül közvetítették a jelenetek során. Ugyancsak komoly mondanivalót hordozott a 7.A osztály „Napi 7 perc” című drámajátéka. Tudományos igényű felmérések tartalmazzák, hogy rohanó világunkban a családon belül a gyermekekre fordított idő átlaga napi hét perc. A gondolataikkal, problémáikkal magukra maradt fiatalok könnyen áldozataivá válnak a kábítószernek, az alkoholnak, a bűnözésnek. – E fajsúlyos témát frappáns forgatókönyv alapján vitték színpadra a hetedikesek, és iskolatársaik értően fogadták a megjelenített helyzeteket, s remélhetőleg a végső üzenetet is: a könnyű kifogások, a tévutak helyett nekünk magunknak is többre kell törekednünk: „Egy jobb világért küzdeni is kell”.

Ezt a blokkot a 10.C-sek alkalmi kórusának dalcsokra zárta. A zeneiskolában népi éneket tanuló Balogh Dorina megnyerte osztálytársait egy közös fellépésre, s nagy sikerrel szólaltatták meg a „ régi dalokat mára hangszerelve”.

Bár némileg fogyatkozott a közönség, sokan kitartottak  – az egyre keményebbnek bizonyuló padok ellenére –  a harmadik műsorrész során is. Először a három összeszokott gitáros kísérte Szabó Erzsébetet (10.A), aki már országos énekverseny győztese is volt. Most könnyűzenei feldolgozásokat adtak elő, s ezúttal is lélekemelő produkcióban részesültünk.

A 9.C-sek és a 10.B-sek népi komédiát, illetve „tanmesét” vittek színre, a 9.B osztály pedig a bibliai bűnbeesés történetét próbálta rekonstruálni. Egészen kiváló színészi alakításokat láthattunk, s dicséret illeti a gördülékeny előadást, a nagyszerű összjátékot is.

Kedvelt kulturális rendezvényünk utolsó műsorszámát a városban működő művészeti alapiskolába járó néptáncosaink adták. Örömmel tapasztaljuk, hogy őket is nagy tetszéssel figyelték és elismerően megtapsolták a diáktársak.

Mi lehet a konklúzió?

– A kulturális nap sok munkával jár, sok időt és energiát követel – de értékes produkciók születnek, katartikus pillanatokat élünk meg általuk. A kulturális napon eltűnik a jó tanuló-rossz tanuló besorolás, mert más képességek és a feladathoz való hozzáállás a lényeg.

Köszönjük a változatos szórakoztatást a közreműködőknek, és köszönet azoknak a szaktanároknak, osztályfőnököknek is, akik vállalják diákjaikkal a felkészítést! (A mostaniak nevét a mellékelt műsorrendben olvashatjuk.)

 A Kossuth-napok második napján a gimnázium tagintézményei, tehát a hat általános iskola mutatkozott be a tornatermi színpadon.(A tiszafüredi Kossuth Lajos Általános Iskola, valamint Nagyiván, Tiszaigar, Tiszaörs, Tiszaszentimre és Tiszaszőlős általános iskolái). Dr.Pásztorné dr.Vass Anikó igazgatónő üdvözölte az egybegyűlteket, s beszélt az iskolavezetői szándékról. A gimnazisták ismerjék meg, kik ennek a nagy intézményi családnak a tagjai, honnan érkeznek az osztálytársaik. A kisiskolák tanulói pedig fedezzék föl minél korábban az anyaintézményt, ahol később várhatóan a többségük tanulni fog. A Kossuth-napok egyik hagyományává szeretnék tenni ezt a találkozót.

11 órakor kiállítás-megnyitóra került sor. Iskolánk gondnoka, Megyeri Ferenc elismert műgyűjtő. Feri bá’ már több tematikus kiállítást is rendezett a gimnáziumban hatalmas gyűjteményéből. A mostani alkalommal főként XIX.századi tárgyakban gyönyörködhetünk. Szekrények, használati tárgyak, rádió, gramofon, faliórák, festmények és a márciusi forradalom évfordulója kapcsán 1848-as relikviák (huszárruhák, kardok, korabeli bankók) alkotják az értékes tárlatot. A megnyitót Tiszafüred díszpolgára, Kékessy György úr tartotta.

Miután nagyot szippantottunk a történelmi levegőből, igyekezhettünk az ünnepélyes  szavalóversenyre, ahol három korosztály 30 versenyzőjétől főként történelmi-kulturális tematikájú, illetve Arany János személyéhez köthető verseket hallgathattunk meg. A három nyugdíjas pedagógus alkotta zsűri a következőképpen hirdetett eredményt:

 I. kategória (5-6. osztály):

  1. Heinrich Patrik (Szent Imre Általános Iskola
  2. Gál Dorina (Kossuth Gimnázium, 5.A)
  3. Molnár Vilmos (Kossuth Általános Iskola)

II. kategória (7-8. osztály):

  1. Komlósi Balázs (Nagyiváni Általános Iskola)
  2. Beranek Bence (Kossuth Gimnázium, 7.A)
  3. Gyöngy András (Kossuth Gimnázium, 8.A)

III. kategória(9-12. osztály): 

  1. Nagy Janka (KLG, 10.A)
  2. Kiss Jázmin (KLG, 9.A)
  3. Szivák Judit (KLG, 12.B)

Tartalmas délelőtt kerekedett tehát e második napon is.

 Közben már elkezdődtek a városi sportcsarnokban az előkészületek –  a berendezés, a dekorálás –  a harmadik nap nagy rendezvényére, a Kossuth-bálra.

 Úgy véljük, méltóképpen megvalósult az iskolavezetés elképzelése a Kossuth-napok keretében, intézményünk névadójának tiszteletére, és sikerült egy új iskolai hagyományt megalapozni.

                                                                                                      (MZE)

A kulturális nap műsorrendje – Előadók és felkészítők

 I. rész

  1. Arany János: A hamis tanú (Szőllősi Dávid, 11.A) – Felk.: Tóthné Kovács Irén
  2. Arany János – emlékműsor (11.B ) –  Felk.: Oláhné Kürtösi Ágnes
  3. A Pál utcai fiúk (5.A) – Felk.: Bukta Erzsébet
  4. A dzsungel könyve (6.A)  – Felk.: Tóthné Kovács Irén
  5. A francia nyelvi csoport műsora – Felk.: Dögei Imréné

II. rész

  1. Orwell: Az állatfarm (10.A) – Felk.: Nemesné Jóvér Mária
  2. Arany János: Tetemrehívás (9.A) – Felk.: Dr. Demján Adalbert
  3. Napi hét perc (7.A) – Felk.: Bukta Erzsébet
  4. Egyveleg (10.C) – Felk.:Magyarné Ficzere Andrea
  5. Énekkar – Karnagy: Fügéné Szádeczky Csilla

III. rész

  1. Gitárosok, ének – Dékány Gergő, Szabó Erzsébet, Bendő Noémi (10.A)
  2. Helén, a tehén (9.C) – Felk.: Kájelné Matlák Erika
  3. Az alkohol öl (10.B) – Felk.: Bukta Erzsébet
  4. Bűnbeesés (9.B) – Felk.: Kájelné Matlák Erika
  5. Népdalcsokor – Balogh Dorina (10.C)
  6. Néptáncosok ((Ferencz Gergő(10.B); Árvai Anna (7.A), Balogh Dorina (10.C), Bárdos Hanna (7.A), Jóvér Vanda (9.C), Kovács Fruzsina (9.C), Kupai Adrienn (10.A), Mattyasovszky Andrea (11.B), Nagy Andrea (10.C), Tóth-Molnár Gabriella (9.A) és Beranek Bence(7.A), Brukner Tamás (11.B), Szabó Viktor (10.B), Szegedi Bence (9.B), Tamás Máté (7.A))