Be the solution to pollution

Be the solution to pollution egy olyan projekt, amelynek résztvevő országai rajtunk kívül  Finnország (fő koordinátor), Törökország, Spanyolország és Portugália. A török partner régi ismerősünk, az ő ötlete alapján dolgoztuk ki a pályázatot.

A pályázat öt altémát ölel fel, és keresi a megoldásokat a levegő, a fény, a zaj, a víz  és a talaj szennyezésére.

  1. Solution to air pollution
  2. Solution to light pollution
  3. Solution to noise pollution
  4. Sollution to water pollution
  5. Solution to soil pollution

A környezetszennyezés napjainkban az egyik legégetőbb probléma, amellyel foglalkoznunk kell, és nagyon fontos az ökológiai szemléletváltás. A két év alatt számos tevékenységet tervezünk, hogy felhívjuk a környezetünk védelmére a figyelmet: fákat ültetünk, komposztálót készítünk, szelektív hulladékgyűjtési napokat tartunk, megismerkedünk az ökológiai kertészkedéssel stb, nagy hangsúlyt fektetve a hulladék csökkentésére, az újra felhasználásra és az újrahasznosításra. (Reduce, Reuse, Recycle).

Az együttműködésben öt találkozót tervezünk az öt ország iskolájában, ahova diákok is utazhatnak. A projektet a pandémia miatt várhatóan 2020. december 1-től indítjuk.

Be the solution to pollution

A projektben részt vevő intézmények itt láthatók:

A pályázatot bemutató Erasmus falon láthatók a résztvevő országok és intézményeik, valamint angol nyelven érdekességek az adott országokról.

A projekt egyik feladata az volt, hogy a  diákok készítsenek logókat, amelyek hűen tükrözik a pályázat témáját. Iskolánk hatodikos és hetedikes tanulói vettek részt a munkában, a logók itt tekinthetők meg.

Be the Solution to Pollution

A ’Be the Solution to Pollution’ című pályázat logókészítő versenyének díjazottjai és a legötletesebb logók itt láthatók:

6. osztály, harmadik helyezett: Beregszászi Rebeka

6. osztály, második helyezett: Ratkai Valentina Roberta

6. osztály, első helyezett: Sári Boglárka

7. osztály, harmadik helyezett: Jakab Levente és Sáfrán József, valamint Ács Botond és Beke Botond

7. osztály, második helyezett: Kócs Amira és Oczella Dorina

7. osztály, első helyezett: Dorcsák Lili és Kiss Ajsa

Rendhagyó természetismeret órák

A „Be the solution to Pollution” pályázat keretében az alsóbb évfolyamok (5-8. osztályok) tanulói rendhagyó természetismeret órán vettek részt január első felében.

Megismerték a pályázat fő célkitűzéseit, valamint a különféle szennyezési formákat.  Beszélgettünk a diákokkal a szemetelés környezetkárosító hatásairól, valamint arról, hogy mit lehet tenni, milyen eszközök vannak a kezünkben, hogy csökkentsük az általunk termelt szemét mennyiségét.  Szóba kerültek a hagyományos szemétkezelési eljárások, valamint megemlítettük az alternatív módokat is. Kiemeltük továbbá, hogy amit eldobnánk, ne szemét legyen, hanem hulladék, amit újra tudunk használni.

Reuse, reduce, recycle: amit lehet, használj újra,  csökkentsd a szemét mennyiségét és tegyél azért, hogy az újrahasznosítás hatékonyan működjön!

Nemzetközi logóverseny

A Be the solution to Pollution  pályázat keretében 5 ország 5 iskolájának diákjai készítettek logókat, amelyek hűen tükrözik a projekt lényegét. A nemzetközi szinten legjobb logók itt láthatók:

Ha te is részese szeretnél lenni a nagy döntésnek, az alábbi linken leadhatod a szavazatod: SZAVAZOK

Be the Solution to Pollution virtuális találkozó

A Be the Solution to Pollution című pályázatunk keretén belül 2021. március 2-án  online találkozhattak diákok az öt partnerországból. Iskolánkat a 8. A osztály egyik tanulócsoportja képviselte. Először egy spanyol csapattal ismerkedtünk meg, majd különféle játékokkal „törtük meg a jeget”. Ezután mindegyik diákcsoport bemutatkozott, valamint  egy-egy diasort prezentált az intézményéről. Ezután a finn partner mutatta be, hogyan működik az újrahasznosítás náluk. A virtuális találkozó nagyon kellemes, oldott hangulatban telt. Reméljük, hamarosan nemcsak az online térben láthatjuk majd egymást.

Be the solution híreink

A ’Be the Solution to Pollution’ című nemzetközi pályázat keretén belül a téli hónapokban a kihelyezett madáretetőkbe eleséget raktunk.

Néhány héten keresztül az iskolánkban használt sütőolajat gyűjtöttünk, amit egy cég szállított el, hogy bio dízelt készítsen belőle.

A portugál  partneriskola a következő filmeket készítette a témában:

Filmek: 1, 2

A finn partnereknél így működik a szelektív hulladékgyűjtés:

Itt

A török partner prezentációja a fényszennyezésről itt tekinthető meg.

Itt

A spanyol partnerek így gondolkodnak a környezetvédelemről:

Itt

A projekt nyertes logója itt látható:

A pályázatunk honlapja itt található.


Beszámoló spanyolországi utazásunkról

A 2020-ban nyert Erasmus+ nemzetközi iskolai partnerségi pályázat, a Be the solution to pollution  első találkozóját a spanyol partnerek szervezték. A kiutazásra 2021. szeptember 5. és 8. között került sor, Dr Pásztorné dr Vass Anikó és Monok Péter részvételével. Ide még diákok nem utaztak, de bízunk benne, hogy a következő találkozók gyerekek bevonásával történnek majd, ahogy terveztük.

A házigazda spanyolokon kívül portugál és török kollégákkal jártuk körbe a vízszennyezés és a tengeri biodiverzitás kérdéskörét. Sajnos a projekt finn résztvevői csak online kapcsolódhattak be a megbeszélésbe, a COVID helyzet miatt személyesen nem vehettek részt a találkozón.

A vasárnap éjszakai érkezést követően hétfőn reggel a Fenals beach-en található Ecola de Mar adott helyet a tanári továbbképzésnek, ahol a következő témákat vitattuk meg:

  • Vízszennyezés problémaköre és annak hatása a tengeri élővilágra, biodiverzitásra.
  • Hogyan hat a vízszennyezés a tenger élővilágára.
  • Milyen hatással van a vízszennyezés bizonyos területeken élő növény-és állatfajokra.
  • Egy oktatási projekt megismerése és annak alkalmazhatósága a tanítás során.
  • A következő spanyol mobilitás szervezése, diákok bevonása, a projekt megismertetése a diákokkal.

A két nap során az elméleti ismereteken kívül gyakorlati feladatokra is sor került. Mi pedagógusok is megtapasztalhattuk, hogy az ismeretek gyakorlati alkalmazásának, a cselekvéssel tanulásnak, a megtapasztalásnak, a kísérletezésnek milyen szerepe van a tanulási folyamatban. Természetesen a kipróbált módszereket, kísérleteket mi magunk is sikerrel alkalmazhatjuk a tanórákon, hiszen a Tisza-tó és a Tisza élővilágának megőrzése kapcsán hasonló problémákkal küzdünk, a vízszennyezés összetett problémájára nekünk is megoldást kell találnunk. Ehhez az egyik legfontosabb eszköz az oktatás, hiszen minél fiatalabb korban ismertetjük meg a diákokat a környezetvédelem fontosságával, annál tudatosabb felnőttekké válnak. Az általunk is véghezvitt kísérleteket, feladatokat próbálhatják majd ki diákjaink a májusi találkozó során itt Spanyolországban.

A gyakorlati feladatok, a tapasztalás útján történő tanulás egyik legemlékezetesebb tevékenysége a snorkelling, a búvárkodás volt, amikor testközelben megcsodálhattuk a tenger növény-és állatvilágát: polipokat, medúzákat, tintahalat, szivacsokat, különféle halakat, rákokat, tengeri uborkát, tengeri csillagot, kormoránokat, algákat stb…

A találkozó nagyon hasznos volt, hiszen személyesen is megismerkedhettünk a projektpartnerekkel. Reméljük, hamarosan újra találkozhatunk majd.

A találkozóról készült képek itt tekinthetők meg.


Beszámoló portugáliai utazásunkról

A Be the solution to pollution című Erasmus+ pályázat keretein belül tartalmas 5 napot tölthetett el 5 diák és két kísérőtanár a portugáliai Guimaraes városában. Nagy Viktória, Oczella Dorina, Radics Rebeka, Som Viktória, Ullmann Dorka, valamint K. Nagyné Pataki Noémi és Monok Péter 2022. március 7. és 12. között vettek részt a projekttalálkozón, hogy találkozzanak portugál, török és spanyol partnerekkel.

A pályázat a környezetszennyezésről szól, ezen belül most a talaj szennyezését vettük górcső alá. Számos  tevékenységet terveztek nekünk a vendéglátók: megvizsgáltuk, hogyan védi meg a talajt a növényzet, milyen típusú szennyező anyagok érik a földet, szimuláltuk a talaj károsítását, valamint megoldásokat kerestünk ezen szennyezés csökkentésére.

Az első nap az iskolába látogattunk el, ahol a hivatalos fogadás után a portugál diákok kis csoportokban vezettek végig minket az iskolában, betekintést nyújtva az iskola életébe és a nemzet oktatási rendszerébe. Ebéd után különböző „workshopokon” vehettünk részt (robotika, természettudományos és ökológiai foglalkozások)

A második nap elbuszoztunk egy laboratóriumba, ahol először a talaj szennyezéséről hallhattunk előadást, majd különféle kísérleteket mutattak be nekünk a szakértők. Délután egy olyan helyre mentünk el, ahol régen bőrfeldolgozással foglalkoztak, erről láthattunk tárgyi emlékeket, majd robotokkal foglalkozhattunk.

A harmadik együtt töltött napon az iskola könyvtárában irodalmi jellegű foglalkozásokra mentünk,  ahol egymás nyelvét mutattuk be verseken keresztül, valamint környezetvédelmi témájú dalokkal foglalkoztunk. Később könyvjelzőket készítettünk az iskola számára. A délutáni órákban megismerkedtünk Guimaraes városának történelmével, sétálva a macskaköves utcákon, barangolva a palotában s az ódon várban a szemerkélő esőben.

A negyedik nap folyamán a város szélén található hegyre a Penha-ra mentünk fel libegővel, ahonnan csodálatos kilátás nyílt a városra és a környező hegyekre.  Egy finom ebéd után koordinátori megbeszélést tartottunk, majd szabadprogram keretén belül sétáltunk az óvárosban. Este búcsút mondtunk partereinknek, és másnap Porto városnézést beiktatva indultunk haza. Először az Atlanti óceán partjára metróztunk ki, ahol a z időjárás nem volt a legkegyesebb hozzánk, mivel eső és hatalmas szél fogadott minket. Délután pedig az óvárost, a Riberia-t néztük meg.

A hivatalos programokon kívül számtalan lehetőség volt az ismerkedésre: az étkezések során a diákok szívesen beszélgettek egymással, rendeztünk közös esti programokat, ahol bemutathattuk táncainkat, valamint karaokéztunk is. A találkozó alatt nemcsak a környezettel kapcsolatos témákat tártunk fel, hanem történelmi, földrajzi és kulturális ismeretekkel is gazdagodtunk, és természetesen a nyelvi készségeinket is csiszoltuk a számtalan beszélgetés alatt.


Beszámoló spanyolországi utazásunkról

2022. május 16. és 21. között a Kossuth Lajos Gimnázium 5 diákja (Szabó Panna Bíborka, Szabó Veronika, Szabó Viktória, Farkas Noémi és Varga Vanessza) valamint 2 pedagógusa (Hajdu Éva Mónika és Monok Péter) Spanyolországba utazott, hogy részt vegyen a Be the solution to pollution című Erasmus pályázat következő találkozóján.

A rövid repülőút után Barcelona felfedezése volt a cél az első nap délelőttjén. Először a Gaudi által fémjelzett Park Güell-be látogattunk el, ahol megnéztük a furcsa, de mégis különleges építményeket,  műalkotásokat. Ezután a Sagrada Familia még mindig befejezetlen monumentális építményét  csodálhattuk meg. A délutánt a La Rambla-n töltöttük, ajándékokat vásárolva. Este érkeztünk a fogadó intézmény elbűvölő városába, Sant Celoniba, ahol a fogadócsaládok már várták diákjainkat.

A második napot az iskolában kezdtük. Itt a spanyol diákok körbevezettek minket, majd különféle prezentációkat nézhettünk meg az elmúlt egy év munkájával kapcsolatban. A spanyol iskola témája a víz szennyezése volt, ezzel kapcsolatos tevékenységeket láthattunk itt. Egy informális bemutató segítségével pedig a spanyol életmódról kaphattunk ismereteket. Az iskolai ebéd elfogyasztása után a városházába sétáltunk el. Itt a polgármester és köszöntője fogadott minket, majd ismét a diákoké volt a főszerep: beszéltek a városok fenntarthatóságáról és a jövő kihívásairól.

A következő nap egész napos kiránduláson vettünk részt: elutaztunk egy tengerparti városba, Lloret de Mar-ba, ahol a helyi „Sea school”-ban tevékenykedtünk. Először a tenger élővilágát fedeztük fel neoprén ruhában és sznorkelmaszkban a kissé hűvös vízben. Később mikroszkópok segítségével vizsgáltuk meg a mikrovilágot és a mikroműanyagok jelenlétét a tengerben. Ismereteket kaptunk arról, hogy mennyire szennyezett a Földközi-tenger.  A délután folyamán szabadprogram keretében fürödhettek és strandlabdázhattak a nemzetközi diákcsoport tagjai.

A harmadik napon az iskolai találkozó után egy gyalogtúrán vettünk részt. A közeli hegyekbe sétáltunk, vízmintákat vettünk a helyi patakból és különféle organizmusokat vettünk szemügyre. A délután folyamán készültünk az esti partyra, ami kalózos témájú volt, ennek megfelelően ilyen jelmezt volt illendő viselni. Kidekoráltuk a tornatermet is. A kötetlen mulatság este 8 órától  11 óráig tartott. Pizzavacsorával fűszerezett disco vette kezdetét, így tovább folytatódott az ismerkedés nemzetközi szinten. A résztvevők sokféle tánccal szórakoztatták egymást.

A negyedik napot ismét  Sant Celoni-ban töltöttük. A délelőtt első felében a diákoknak egy csoportos kihíváson kellett részt venniük: a városka hat helyszínére sétáltak el, ahol ügyességi feladatokat hajtottak végre tanárok irányításával. Később Sporttolásra nyílt lehetőség: az iskolában röplabdázhattak a diákok. A  különleges iskolai ebéd után szabadprogram volt, mi pedig búcsút mondtunk a spanyol intézmény diákjainak  és tanárjainak.

A találkozó alatt számtalan lehetőség nyílt az ismerkedésre, kapcsolatépítésre és a nyelvgyakorlásra is, mind diákoknak, mind tanároknak egyaránt. A megbeszélések alatt képet kaptunk az intézményben folyó munkáról (mind általánosan mind pedig a projektben), valamint a spanyol oktatási rendszer sajátosságairól is. Reméljük, diákjaink örök élményekkel tértek haza a találkozóról.


’Big plastic clean up’ Day a gimiben

2022- szeptember 9-én A Kossuth Lajos Gimnázium egy csoportja (nyelvtanárok és lelkes diákok) arra vállalkoztak, hogy a Tiszafüred és Poroszló közötti kerékpárút melletti részt az egyik Erasmus+ pályázatuk keretében megtisztítják az eldobott hulladéktól.

A munka során sajnos rá kellett ébrednünk, hogy még mindig nagyon sok a felelőtlen ember, aki csak egyszerűen az autóból kidobja az olyan csomagolási anyagokat,(főleg PET palackot és alumínium italos dobozt) amelyek évszázadok múlva bomlanak csak le.

Tegyünk együtt a környezetért!


Erasmus+ találkozó a Kossuth Lajos Gimnáziumban

2022. szeptember 26. és október 1. között a Be the Solution to Pollution című nemzetközi partnerségi projekt résztvevői, (spanyol, portugál, török és finn tanárok, valamint diákok) egy tartalmas hetet tölthettek nálunk.



Az első napon a delegáció Budapest nevezetességeivel ismerkedett, majd a Csodák Palotájába utaztunk, ahol játékos módon találkozhattunk a természet törvényszerűségeivel. A Hősök terén tett rövid séta után elindultunk Tiszafüredre, ahol a fogadó családok már vártak ránk.

A találkozó második napját az iskolában kezdtük, ahol a megnyitó után diákjaink vezették körbe a látogatóinkat az iskolában. Ezután power point prezentációk következtek: a partnerek bemutatták az országukat, iskoláikat és mi is ezt tettük egy diasor segítségével. A rövid szünetben finom, a vendéglátó családok által készített házi süteményekkel kínáltuk meg a vendégeket, ezután 4 diákunk vezette fel a találkozó témáját, a légszennyezést egy bemutatóval. Ebéd előtt az iskola területén fákat ültettünk, majd az ebédet a Molnár vendéglőben fogyasztottuk el.

Mivel nagyszerű idő volt, szikrázó napsütéssel, úgy döntöttünk, hogy kenuzni megyünk a partnerség tagjaival. A kezdeti nehézségek után szépen siklottak a járművek. Ezután métázni invitáltuk a diákokat, majd késő délután a külföldi tanulók a fogadócsaládokkal töltötték az időt.

A harmadik napot szintén az iskolában kezdtük: a levegővel és annak szennyezésével kapcsolatos kísérleteket mutattunk be, majd a diákok csoportokban kerestek megoldásokat a levegő szennyezésének csökkentésére. A tízórai után a tanulók különféle sportfoglalkozáson vettek részt, a tanárok pedig koordinátori megbeszélést tartottak az előttünk álló mobilitásról. Az iskolában elfogyasztott ebéd után a poroszlói Ökocentrumba látogatott a csapat, ahol megismerkedhettünk a Tisza-tó élővilágával. A délután további részében először Posztós Gabriella által felajánlott csónaktúrán vettünk részt, majd pedig a Fűzfa Pihenőparkban bowlingoztunk. Az est fénypontja a Superman/woman tematikájú parti volt, amely a gimiben került megrendezésre.

A negyedik nap délelőttjén a tanulók részt vettek a suli által szervezett Európai Sportnapon, közösen zumbáztunk, majd néhány csapatépítő feladat elvégzése után Egerbe indultunk, ahol megismerkedtünk a város látnivalóival. Diákjaink vezették a partnereket kisebb csoportokban. Kis szabadidő után Egerszalókra buszoztunk, és a napot a fürdőben zártuk.

Az ötödik nap reggelén, a búcsú pillanataiban a sok könnyes szem mutatta meg igazán, hogy a diákok mennyire jól érezték nálunk magukat, és szívesen itt töltenének még legalább egy hetet.

A találkozóról készült film itt tekinthető meg.

Monok Péter


Erasmus+ találkozó Törökországban

A Kossuth Lajos Gimnázium öt diákja (Árvai Péter, Dorcsák Lili, Kiss Ajsa Málna, Nagy Csanád Zoltán és Samodai Bíborka Janka) valamint két pedagógusa (Monok Péter és Monokné Andrási Edit) egy tartalmas hetet tölthetett Törökországban a ’Be the Solution to Pollution’ című Erasmus+ nemzetközi projekttalálkozó alkalmából.

A kiutazásra november 19. és 27. között került sor. Az első napunkat Antalyában töltöttük, ahol megismerkedtünk a város főbb látnivalóival, majd továbbutaztunk Adana városába, amely otthont adott a találkozónak. A partneriskola, amelyet meglátogattunk, Ceyhan városában található. Megérkezésünkkor már messziről hallottuk a török zenét: egy néptáncbemutató fogadott minket, ahol mi is részt vettünk a közös táncban.

Ezután megismerkedtünk az iskolával, ugyanis a török diákok csoportjai vezettek körbe minket az épületben. Megnézhettük a tantermeket, találkozhattunk diákokkal, bepillanthattunk tanórákba, valamint Törökországról, azon belül a régióról és Adana városáról egy bemutatót láthattunk.

Mivel ez volt az első lehetőség, hogy a találkozóra érkezett diákok ismerkedjenek egymással, a szervezők „icebreaker” tevékenységekkel próbálták közelebb hozni egymáshoz a résztvevőket. Portugál, török, spanyol, finn és magyar gyerekek és tanárok játszottak együtt megtanulva egymás nevét.

A szülők által készített török finomságokat kóstolhattuk meg ebédre, így megismerve a török gasztronómia színe-javát. Később a projekt keretein belül fenyőmagokat ültettünk az iskola kertjében. A délután folyamán elutaztunk egy másik iskolába is, ahol minden résztvevő nemzet bemutatott egy prezentációt a fényszennyezéssel kapcsolatban, mi ez a találkozó e téma köré épült. Az este folyamán további „jégtörő” feladatok segítettek abban, hogy a diákok közelebb kerüljenek egymáshoz. Egy közös vacsora, egy kis koncert, tánc és éneklés után fáradtan tértünk vissza a szállásunkra.

A második napon Adana egyetemére látogattunk el: először sétáltunk a botanikus kertben, megtekintettük az ehető és mérgező növényeket, majd az intézmény sporttagozatán kipróbáltuk az egyik népszerű török sportot, amely nagyon hasonlít a petangue-hoz. Továbbá képet kaptunk a híres sportokról, sportolókról Törökországban.

A délután folyamán Adana központját fedeztük fel: a legrégebbi hidat, szép parkokat, valamint Törökország legnagyobb mecsetét, a Sabanci Központi Mecsetet.

Az estet az adanai egyetem űrkutatási központjában fejeztük be: itt lehetőségünk nyílt a Jupiter és a Szaturnusz bolygók tanulmányozására távcső segítségével, és további információkat kaphattunk a fényszennyezésről: az okokról és a következményekről. Megbeszéltük, hogy milyen módon lehetne ezt a szennyezésfajtát csökkenteni.

A harmadik és a negyedik napon Kappadókiába utaztunk el közösen a partnerekkel, ahol megcsodálhattuk ennek a régiónak bámulatos sziklaképződményeit. Előadást hallhattunk a keletkezési körülményekről és a sziklabarlangok használatáról. Lementünk egy négy emelet mély barlangrendszerbe is, egy földalatti városba, amit a lakók akkor használtak, amikor ellenség támadt rájuk.  A szabadtéri múzeumi látogatások után egy kvíz segítségével és csapatverseny keretében foglalhattuk össze ismereteinket a fényszennyezés témakörében. A koordinátorok e közben megbeszéléseket tartottak a soron következő tevékenységekről, mobilitásokról és pénzügyi tudnivalókról.

Az utolsó együtt töltött nap délelőttjét a közeli Kapikaya kanyonban töltöttük, ahol hatalmas sziklák alatt vezetett utunk egy folyó mellett. Délután pedig a Karatasi-öböl hullámai hűsítettek bennünket.

A találkozó rendkívüli lehetőségeket nyújtott mind a benne résztvevő diákoknak és tanáraiknak is, hiszen az 5 nemzet képviselői több napon keresztül együtt tevékenykedve alakítottak ki barátságokat, miközben bővült országismereti, földrajzi, történelmi, és kulináris tudásuk is.

Monok Péter


„Be the solution to pollution” Erasmus+pályázat finnországi projekttalálkozója

A környezetszennyezés napjainkban az egyik legégetőbb probléma, ezért kulcsfontosságú az ökológiai szemléletváltás. A „Be the solution to pollution” Erasmus+pályázat során megvalósított tevékenységet révén felhívjuk a környezetünk védelmére a figyelmet. A finnországi találkozó során a pályázat öt altémája közül a zajszennyezésére fókuszált. A pályázatban résztvevő országok: Magyarország, Finnország, Törökország, Spanyolország és Portugália.

2023.02.04-10-ig 5 diák (Réz Adél, Ugró Anita, Botos Boglárka, Hegyi Ivett, Kasza Imre), Monok Péter koordinátor és Dr. Pásztorné dr. Vass Anikó intézményvezető vett részt a projekttalálkozón, a pályázat fő koordinátorának, a finn partnernek a meghívására. A diákok izgatottan várták az utazást, hiszen mindannyiók számára ez volt az első repülőút. A diákok a fogadócsaládok várták a repülőtéren. A hét folyamán kipróbálhatták milyen egy finn diák hétköznapi élete, megkóstolhatták a finn konyhát, korcsolyázhattak és szaunázhattak. Természetesen a hét a nyelvgyakorlásra, a kommunikációs készségek fejlesztésére is remek alkalmat teremtett a közös nyelv, az angol nyelv használata révén.

A találkozó 1. napján vendéglátóink, Helsinki külvárosában található, fantasztikusan felszerelt ‘Saunalahti okulu’ iskoláját látogattuk meg. A projektben résztvevő spanyol, portugál, finn és magyar diákok bemutatták országaikat, és természetesen lehetőségünk nyílt az iskola épületét is megtekinteni. Délután a diákok és pedagógusok különféle sportágakban próbálhatták ki magukat. A török csapat csak a délután folyamán érkezett meg. Döbbenettel, aggodalommal és mély együttérzéssel követtük velük együtt a törökországi híreket.  A projekttalálkozó 2. napján a workshop-okat követően egy Helsinki közelében található nemzeti parkba (Nuuksio National Park) látogattunk el. Látványos, interaktív kiállításon megismerhettük Finnország jellegzetes állatvilágát, túráztunk a havas erdőben, majd autentikus módon, nyílt tűzön sütött palacsintát fogyaszthattunk. A következő napon felfedeztük Helsinki nevezetességeit. A projekttalálkozójának 4. napját az 1904-ben épült Villa Elfvik-ben töltöttük, ami ma természetház, egy környezeti oktatási központ Espoo-ban. A magyar, török és a portugál diákok powerpoint prezentáció révén mutatták be a projekt egyik vizsgálati területét, a zajszennyezést, valamint a káros hanghatások vadvilágra és az emberek egészségére gyakorolt negatív hatásait. A villában egy kiállítást is megtekinthettünk, ami a környék állatvilágát mutatta be, majd a csípős hidegben tett sétával ma is tettünk az egészségünk érdekében.  Az utolsó délelőttöt az iskolában töltöttük, a részvevők átvették a vendéglátóktól az okleveleket, értékeltük a hetet, személyes üzeneteket írtak a diákok egymásnak, majd jött elérkezett a könnyes búcsú, Saying Goodbye ‘Näkemiin’.

Köszönet a finn vendéglátóknak a felejthetetlen hétért, valamint Monok Péter koordinátornak az út szervezéséért.

Dr. Pásztorné dr. Vass Anikó
intézményvezet

A tiszafüredi Kossuth Lajos Gimnázium honlapja