Think global, act local across Europe

Think global, act local across Europe egy hat partnerből álló nemzetközi stratégiai partnerség, amelynek tagjai Írországból (fő koordinátor), Törökországból, Portugáliából (Madeira szigete), Finnországból, Lengyelországból és Magyarországról származnak. Partnereinket mind ismerjük, már dolgoztunk velük Comenius és Erasmus+ pályázatokban is.

A két éves együttműködés négy témát dolgoz fel:

1. Green me
  2. Green homes
  3. Green schools
  4. Green world

A természetvédelmi projekt a szűkebb környezet témáitól halad a tágabb felé: először a személyes higiéniával foglalkozunk, majd az otthonok környezettudatosságával, később megnézzük az iskolák szintjén a környezettudatos magatartásra nevelést, végül pedig a tágabb környezetünkben szeretnénk szemléletmód váltást elérni.

A két év alatt sokféle tevékenységet tervezünk: fogunk készíteni öko tisztító és tisztálkodószereket (mosogatószer, öblítő, deo stb) környezetbarát alapanyagokból, bepillantunk a szappankészítés rejtelmeibe, megismerkedünk természetes színezőanyagokkal, tanulunk az ökológiai vásárlásról, készítünk vászon bevásárló tasakokat, hogy megszüntessük az eldobható nejlon tasakok uralmát, górcső alá vesszük az egyre népszerűbb, viszont egyáltalán nem ’öko’ pálmaolajat és   zöldebbé tesszük a közvetlen környezetünket.

Az együttműködés alatt minden résztvevő országba szervezünk találkozót, ahova diákok is utazhatnak majd. A világjárvány miatt ennél a projektnél is csúsztatni szeretnénk a kezdést, várhatóan 2021. március 1-től tervezzük a munkát.

Erasmus+ üdvözletek videó formában

Projektpartnereink több videoüzenetet is küldtek nekünk az elmúlt néhány hétben.

A Be the solution to pollution pályázatban részt  vevő spanyol iskolának a bemutatkozó filmje itt található.

A portugál partner városáról szóló videó ezen a linken érhető el.

A török partner karácsonyi és újévi üdvözlete itt nézhető meg.

A Create your own business című pályázat portugál iskolájának koordinátora karmester is. Az általuk készített klippekben portugál karácsonyi dalokat adnak elő, melyek itt és itt találhatók.

A Think Global, Act Local című pályázat török intézményének karácsonyi üdvözlete itt tekinthető meg.

Think Global, Act Local

Iskolánk Erasmus fala ezzel a pályázattal tovább színesedett. A kiállítással bemutatjuk a résztvevő országokat és intézményeket, valamint különféle lapokat is kihelyeztünk, amelyek a környezetünk védelmére hívják fel a figyelmet.

Az ötödik osztályos diákok a projekttel kapcsolatban logókat készítettek, amelyek itt láthatók.

Think Global, Act Local Across Europe

A ’Think Global, Act Local Across Europe’ című Erasmus+ pályázat logókészítő versenyének dobogós helyezettjei és a művek itt találhatók:

5. osztály, harmadik helyezett: Dorcsák Zoltán és Novák Kornél, valamint Mulicz Dorina és Gólya Bianka

5. osztály, második helyezett: Erős Anna és Ujvári Kinga

5. osztály, első helyezett: Csőke Marcell és Szincsák Bence

Beszámoló finnországi mobilitásunkról

2022. május 7. és 12. közötti időszakban a Think Global, Act Local című pályázat keretében Finnországba utaztunk, hogy részt vegyünk a projekt soron következő találkozóján.

Miután 2022. márciustól a járványhelyzet lehetővé tette az utazásokat, így az áprilisban szervezett magyarországi találkozó után 2 héttel a finn partnerekhez látogattunk el. A találkozó témája a „Green me” témakör lezárása és a „Green homes” téma megnyitása volt.

Az egész napos utazás és némi bőröndös kaland után (a poggyászaink a következő járattal érkeztek) késő este érkeztünk meg Nykarleby-be, ahol a fogadó intézmény található.

Az első nap „jégtörő” és csapatépítő játékokkal kezdtünk, majd pedig kis csoportokban a gyerekeknek feladatokat kellett megoldaniuk, miközben a kis város nevezetességeivel ismerkedtek. Az ebédet a tengerparton fogyasztottuk el, majd egy „workshop” alkalmával a diákok organikus ajakbalzsamot készítettek. Közben koordinátori megbeszélést tartottunk. A következő műhelymunka pizzakészítés volt, ahol a diákok saját maguk alkották meg a vacsorát. Majd a külföldi országok által hozott különféle édességekből tartottunk nemzetközi csemegézést.

A második napot az iskolában kezdtük: a hivatalos megnyitó és egy kis zenés műsor  után a finn diákok vezettek körbe minket az iskolában, bemutatva a tantermeket, osztályokat, közösségi tereket. Ezután az egyes országok diákjai beszéltek  környezetükről, az adott régióra jellemző állatvilágról,  intézményeikről,  egy-egy prezentáció segítségével. A fogadó iskola is kivetített egy prezit Nykarleby és a régió nevezetességeiről olyan fotókkal, amit az egyik tehetséges diákjuk készített.

Az iskolában elköltött finom és egészséges ebéd után buszra szálltunk és meglátogattuk a helyi hulladékfeldolgozó üzemet. Először néhány fénykép segítségével mutatták be a szelektív hulladékgyűjtést, majd pedig magunk is megnézhettük a szemétkezelés folyamatát. Ezután Faboda tengerpartjára mentünk, ahol a fövenyes parton röplabdázhattunk, valamint pallókon sétálva vizsgálhattuk meg a térség növényvilágát. A nap végén egy sarkköri múzeumba utaztunk el, ahol a sarkvidéki élet mindennapjaiba kaphattunk bepillantást. Az intézményt egy olyan ember építette önkéntesek segítségével, aki sokat járt Grönlandon és úgy gondolta, hogy tapasztalatait megosztja másokkal is.

A harmadik napon az egész csapat néhány finn diák és tanár kíséretében délre utazott, hogy megtekintsük a régió egyik híres szigetvilágát, a Kvarken Archipelago-t, ami a világörökség része. Egy kilátóról letekintve elénk tárult a hosszában felszabdalt apró szigetek látványa, amit a legutóbbi jégkorszakban lévő jég alkotott. Közös kolbászsütögetés után egy kalandparkba látogattunk el, ahol különféle nehézségű pályák jelentettek kihívást a résztvevőknek. Este Vaasa városában szabadprogramunk volt, itt vásárolhattunk egy kicsit.

A mobilitás negyedik napját is az iskolában kezdtük. Volt, aki német órára ment be, voltak olyanok, akik pedig egy testnevelés órán vettek részt: röplabdáztak egy nemzetközi csapat tagjaként. Később az egyik finn tanárnő irányításával hagyományos táncokat tanulhattunk, majd a török, a portugál táncbemutató után mi is megtáncoltattuk a résztvevőket egy hagyományos magyar tánc segítségével.   Az iskolai menzai ebéd után a helytörténeti múzeumba, Kuddnas-ba sétáltunk, ahol megismertük a múzeum alapítójának életét különféle történetek segítségével. Ezután a helyszínen csapatépítő játékokat játszhattunk. Délután ismét egy „workshop” következett: édességet „gyárthattak” a diákok az iskola tankonyhájában. Készült finom karamella, nyalóka, rizses csokoládé, stb… A gyerekek nagy élvezettel falatozták a saját maguk által készített ételeket. Az utolsó napon Helsinkibe látogattunk el.

A találkozó nagyon hasznos volt mind a diákok, mind a tanárok számára, hiszen nemzetközi barátságok szövődtek, megismertünk egy, a mienktől eltérő oktatási rendszert, sok ismeretet kaptunk a hulladékkezelésről, globális kérdéseket beszéltünk át, és közben nyelvi készségeink is fejlődtek.

Tiszafüred, 2022. május 13.                                        Monok Péter

Projekttalálkozó Magyarországon

2022. április 23.  és április 27. között a Think Global, Act Local across Europe című Erasmus+ pályázat találkozójának iskolánk adott otthont. A téma ezúttal a természetes alapú kozmetikumok és tisztítószerek használata volt.

Az ír, finn, lengyel, török és portugál partnerek április 23-án érkeztek Budapestre. Április 24-én egy kis pesti városnézés után ellátogattunk a Csodák Palotájába, ahol számtalan kísérleten keresztül ismerhették meg a résztvevők a természet törvényszerűségeit. Egy Science show keretein belül látványos kísérletekkel kápráztatták el a nézőket a Csopa munkatársai.

A következő nap az iskolában kezdődött. Diákjaink körbevezették a látogatókat az iskolában, bemutatva nemcsak az intézményt, de a hazai oktatási rendszert is. Majd néptáncbemutatón vettek részt, ahol magyar táncok alaplépéseit is elsajátíthatták.

A következőkben ’ice breaker’ feladatok és prezentációk következtek. Miden partner bemutatta az iskoláját és azt, hogy eddig milyen tevékenységeket végeztek már el a pályázat első témakörében.

Délután a Tisza- tóhoz látogattunk el, ahol először motorcsónak túra keretében ismerkedtünk meg a tó élővilágával, majd pedig a méta játékot tanítottuk meg a diákcsoporttal. Vacsora után a hotelben karaoke partit tartottunk, ahol a diákok az éneklésen kívül a tánctudásukat is bemutatták.

Kedden egész napos kirándulásra indultunk: Először Egerbe utaztunk, ahol a tanulók vegyes nemzetközi csapatokba rendeződtek, így kellett végrehajtaniuk különféle feladatokat. Majd Miskolctapolcára utaztunk, ahol a barlangfürdő egyedi világába volt lehetőség belépni, valamint szabadidőben a csapat tagjai lecsúszhattak a bobpályán.

Szerdán ismét az iskolában kezdtünk: újabb ’ice breaker’ tevékenységek után  két workshopon is részt vettek a tanulók és pedagógusaik. Az egyik foglalkozáson Hegedűsné Marika néni és Hajdu Éva néni vezetésével pamut arctisztító pamacsokat és vászon táskákat varrhattunk, a másik műhelymunkán pedig különböző, természetes alapanyagú kencéket  készíthettünk. Később koordinátori megbeszélés volt, miközben a külföldi  diákok együtt sportolhattak a mieinkkel. A délután folyamán először Tiszafüred központjába sétáltunk, ahol a résztvevők szabadprogram keretében vásárolhattak, majd Hortobágyra utaztunk el és a pusztakocsizás program keretén belül tekintettük meg az Alföld kietlen vidékét. A vacsora után a diákok a hotelben ismét találkoztak, ahol együtt kártyáztak, beszélgettek.

Csütörtökön a nemzetközi delegáció tagjai elbúcsúztak városunktól és hazaindultak, reméljük, hogy élményekkel telve. A diákok és tanárok között nemzetközi barátságok szövődtek.

Erasmus Day a tiszafüredi Kossuth Lajos Gimnáziumban

A tiszafüredi Kossuth Lajos Gimnázium 2022-ben is részt vett az Erasmus napon. Az esemény megszervezésére október 15-én délelőtt került sor az 5. 6. és 8. évfolyamosok számára.

A nap témája két Erasmus pályázathoz is kapcsolódott: Think Global, Act Local Across Europe és Be the Solution to Pollution. Először egy prezentáció segítségével néztük meg a különböző szennyezésfajtákat és lehetőségeket ezeknek a megoldására. Ezután egy Kahoot kvíz segítségével tesztelhették tudásukat a diákok. Később a „csoki süti története” témáját dolgoztuk fel rajzok segítségével: Hogyan kerül a boltokba a finom édesség, milyen folyamatokon megy keresztül a kakaóbab a leszedés pillanatától, egészen a süti csomagolásáig.  A délelőtt végén pedig többféle   terméket készítettek a gyermekek újrahasznosított anyagokból.

Projekttalálkozó Írországban + Videó

A Think Global, Act local Across Europe című nemzetközi pályázatának soron következő találkozója 2022. október 10. és 15. között Írországban, Ballina városában került megrendezésre.

Iskolánkból egy hat fős delegáció indult útnak október 9-én: K.Nagyné Pataki Noémi és Monok Péter pedagógusok, valamint Bugán Zsófia, Nemes Kata, Gulyás Martin és Jóvér Attila tanulók.

Megérkezésünk után este már találkoztunk a portugál partnerekkel, és megtekintettük Dublin kivilágított műemlékeit. A következő nap a lengyel csapat tagjaival kibővülve a közeli Howth halászfaluba látogattunk el, ahol tengerparti sétán vettünk részt. Délután átszeltük vonattal az ír szigetet, majd a koordinátor vitt el minket a szállásunkra.

A második nap az iskolában fogadták a 32 fős nemzetközi delegáció tagjait: köszöntők után megismerhettük az iskolát, végigjárva a tantermeket. Különböző órák menetébe is bepillanthattunk, majd a kíváncsi diákok kérdéseire válaszoltunk. Ezután bemutatók következtek: minden intézmény a környezetszennyezés/ védelem témában tartott egy kiselőadást. A mi diákjaink egy tréfás jelenet segítségével mutatták be  a természetes és mesterséges összetevők közötti különbségeket. Az egyik helyi tanár egy bemutatót tartott, ahol megismerkedtünk a hagyományos ír hangszerekkel.

A délután folyamán Mayo megye legnagyobb helytörténeti kollekciójával rendelkező múzeumot, a Jackie Clarke Collection-t látogattuk meg, ahol a tanulóknak csoportban kellett információkat megkeresni.

A harmadik napon kirándultunk a közeli Enniscrone tengerpartra, majd csapatépítő tréningen vettünk részt. Ebéd után a Sligo folk park-ba utaztunk el: itt megismerkedtünk a vidék jellegzetes életmódjával, a mezőgazdasági tevékenységekkel. Egy régi projektpartnerrel is találkozhattunk. Később a közeli Sligo városában volt szabadprogram.

A negyedik nap során a diákok először egy angol órán vettek részt az iskolában, majd pedig mialatt a koordinátorok megbeszéléseket tartottak az előttünk álló feladatokról, a tanulók egy workshopon kéz- és arckrémet, valamint testpermetet készítettek természetes anyagokból.

Ebéd után a közeli Belleek kastélyba zarándokoltunk el, ahol egy idegenvezető tájékoztatott minket az épület történetéről. A vacsora után a csapat tagjai együtt szórakoztak egy bowlingpályán és lézerharcon.

Az utolsó együtt töltött napot az iskolában kezdtük, sporttevékenységekkel. A délelőtti programokba még egy középiskolai látogatás is belefért, amely különösen tetszett a mi diákjainknak, hiszen a korosztály hasonló volt. Itt ír zene és néptáncbemutatóval kedveskedtek nekünk.

A délutánt a tengerpart mellett töltöttük: először megnéztünk egy régészeti területet (Céide Fields) majd az Atlanti-óceán hatalmas erejét szemlélhettük meg Downpatrick Head-nél. Az estét Killala városában zártuk, ahol  különféle információkat kellett gyűjteni a városról, majd pedig finom vacsorával zártuk a találkozót.

A mobilitásnak számtalan hozadéka volt: mind a diákok, mind a tanárok használták az angol nyelvet, hallhatták a különleges ír akcentust, egy új oktatási rendszert ismerhettek meg, barátságokat kötöttek és életreszóló élményekkel tértek haza.

Tiszafüred, 2022. október 18. Monok Péter

Erasmus+ projekt találkozó Madeirán + Videó

2022. december 4. és 11-e között gimnáziumunk két pedagógusa (Dékányné Szabó Enikő, Monok Péter) és négy diákja (Kiss Mór Márton, Kriston Áron, Nagy Timea, Szűcs Evelin) vett részt a „Think global, act local across Europe” elnevezésű Erasmus+ projekt soron következő találkozóján, Madeirán. A találkozó fő témái a fenntartható élelmiszer előállítás és az élelmiszer pazarlás mérséklése volt.

Kis magyar csapatunk vasárnap érkezett Madeira legnagyobb városába, Funchalba, ahol az első napot a város és az óceánpart felfedezésével töltöttük.

A projekt hivatalos programja hétfőn kezdődött Canico általános iskolájának felső tagozatos részlegén. A vendéglátó portugál iskola diákjai és tanárai szeretettel fogadták a többi országból érkező (Finnország, Írország, Lengyelország, Magyarország, Törökország) látogatókat. A régi ismerősök – tanárok és diákok egyaránt – örömmel üdvözölték egymást.

A bemutatkozó prezentációk után, a csoportok egy előzetes feladatot teljesítve, kézműves karácsonyi ajándékokkal lepték meg egymást, illetve ismertették az elkészítés módját. Ezt követően Santa Cruz polgármestere fogadta a nemzetközi delegációkat, majd egy kellemes ebéden vehettünk részt a városka egyik szállodájában a városi önkormányzat vendégeként. A délután folyamán látogatást tettünk egy tészta- és kekszgyárban, majd lehetőség volt fürdeni a decemberben is kellemes hőmérsékletű – kb. 22 fokos – Atlanti-óceánban Machico tengerpartján.

Kedd délelőtt először az általános iskola alsó tagozatán tettünk látogatást, és nyertünk némi bepillantást az ott folyó munkába. Ezt követően – számunkra egzotikus –  Madeirán termesztett gyümölcsöket ismerhettünk és kóstolhattunk meg. Az iskolai menzán elfogyasztott ebéd után egy banán múzeumot és ültetvényt látogattunk meg Ponta do Sol-ban. A hely nevének jelentésével ellentétben („ahol a Nap lakik”) itt zuhogó eső fogadott bennünket, de ez nem szegte kedvünket, hogy élvezzük a programot. Rendkívül érdekes volt végig követni a gyümölcs termesztésének lépéseit a kis banán palánták elültetésétől a termés szüreteléséig és szállításáig, mindezt a fenntartható termelés jegyében. Ezt a napot Camara de Lobos kis tengerparti éttermében zártuk, ahol madeirai ételspecialitásokat kóstolhattunk meg.

A szerda délelőtt projektmunkával telt. A diákok nemzetközi csoportokban dolgoztak, és az előző nap megismert gyümölcsök héjából, magjaiból kellett kreatív módon egy újrahasznosított terméket előállítaniuk, azt valamilyen formában (prezentáció, szóbeli bemutató) reklámozniuk és „eladniuk”. A következő programpont a „Sea school” meglátogatása volt az óceánparton, ahol sajnos ezúttal nem volt lehetőség a tengeri kajakozás és a SUP-ozás kipróbálására az erős hullámzás miatt, de újdonság volt megtudni, hogy a madeirai iskolásoknak ilyen típusú „iskolai órák” is a tanterv részét képezik. Ebéd után gyalogtúrát tettünk a Garajau hegyen lévő Krisztus szoborhoz, ahonnan a végtelennek tűnő óceán lélegzetelállító látványa tárult elénk.

Csütörtökön egész napos kirándulásra invitáltak minket portugál vendéglátóink – csodálatos helyekre látogattunk a tengerparton és a hegyekben: elbűvöltek minket Porto Moniz lávamedencéi és a hegyekből lezúduló vízesések is. A napot és a találkozó hivatalos programját Funchal egyik éttermében egy közös búcsúvacsorával zártuk. Öröm volt látni, hogy a nemzetközi csapat tagjai között olyan kötődések, barátságok alakultak ki a néhány nap alatt, hogy a búcsúzás során még könnycseppek is csillogtak a szemekben. A diákok nem csak a hivatalos programok során kommunikáltak egymással, hanem a szabad idős tevékenységek során is keresték egymás társaságát.

Pénteken a csapat egy része már hazautazott, de a lengyel és ír résztvevőkkel mi még meg tudtunk szervezni néhány közös programot: felvonóval felutaztunk a Funchal fölé emelkedő Monte hegyre, ahol egy fantasztikus trópusi botanikus kertet látogattunk meg, valamint leróttuk tiszteletünket a Madeira szigetére száműzött, utolsó magyar uralkodó, IV. Károly sírja előtt. A hegyről egy madeirai speciális „járművel”, vesszőfonatból készült tobogánnal száguldottunk le, nem kis izgalmakat átélve a kanyarok és a mellettünk közlekedő autók közelsége miatt. Szombaton katamarán-túrára utaztunk az óceánon, és abban a szerencsében volt részünk, hogy egy időre egy delfin csapat is a hajó mellé szegődött. Óriási élmény volt látni a vízből kiugráló vízi emlősöket ilyen közelről a természetes közegükben.

Vasárnap kissé fájó szívvel vettünk búcsút Madeirától, amelyet az „örök tavasz szigetének” is neveznek. Nehéz volt magunk mögött hagyni a kellemes 22 fokos, napsütéses időjárást és visszacsöppeni a ködös, hideg magyarországi télbe. A közös emlékek felidézése azonban gondolatban bármikor visszarepít bennünket a gyönyörű portugál szigetre.

Dékányné Szabó Enikő

Beszámoló törökországi utazásunkról + Videó

A Think Global, Actl Local Across Europe című Erasmus+ KA229-es nemzetközi együttműködési pályázat soron következő találkozója az észak-törökországi Trabzon városában került megrendezésre.

Iskolánkból a mobilitáson négy diák (Demeter Fanni, Dorcsák Zoltán, Fehérvári Gergely és  Lendvai Lívia) valamint két pedagógus (Bekéné Németh Tímea és Monok Péter) vettek részt. Finnországból, Lengyelországból, Portugáliából és Írországból érkezett még küldöttség a mobilitásra, hogy tartalmasan tölthessünk el néhány napot a környezetvédelem jegyében.

Programok:

Március 19. vasárnap

-Buszos kirándulás Sumela kolostorhoz.

-Közös vacsora a partnerekkel, ismerkedés

Március 20. hétfő

-Iskolai fogadás, bemutatók, előadások, prezentációk

-Árvíz múzeum meglátogatása

-Közös programok egy sportcsarnokban: ’jégtörő’ tevékenységek, falmászás, sportok

Március 21. Kedd

-Iskolai prezentációk, osztályok látogatása

-Batikolás

-A helyi botanikus kertben faültetés

-Egy kolostor megtekintése -Szabadidő, vásárlás, séta

Március 22. szerda

-Márványpapír készítés az iskolában

-Az intézményhez tartozó óvoda meglátogatása

-Sera tó: vízibiciklizés

-A trabzoni aquarium -séta az óvárosban