Create Your Own Business!

Újabb Erasmus+ KA229-es pályázatot nyert iskolánk

Pályázat címe: Create Your Own Business! – Developing Pupils’ Entreprenur and Business Skills With the Help of Creative Arts /Készítsd el a saját vállalkozásod/ A diákok vállalkozói és üzleti készségeinek fejlesztése kreatív művészeti produktumok készítésének segítségével.

Pályázat időtartama: 2 év

Pályázat kezdete: 2019. szeptember 1.

Pályázat vége: 2021. augusztus 31.

Megítélt támogatás: 22.686 euro

Résztvevő országok: Olaszország, mint fő koordinátor, Portugália, Magyarország

A projekt helyi koordinátora: Monok Péter

Célok:

-Jobb rálátás biztosítása a munkaerőpiacra

-Önismereti és önfejlesztő technikák elsajátítása azért, hogy a diákok ki tudják választani a megfelelő foglalkozást számukra

-Vállalkozói készségek és a kreativitás fejlesztése

-Különféle marketing technikák elsajátítása

-A vállalkozói szféra megismertetése a diákokkal

-A diákok segítése a későbbi karrierválasztásban

-A munka világának bemutatása (a célnyelven is)

Korosztály: 16-18 éves diákok

Fő témáink:

  1. Az üzletről általában
  2. Ki vagyok én? Önmegismerő és fejlesztő technikák
  3. Alkosd meg a saját üzleted
  4. Vizuális marketing
  5. Az üzleti élet szituációi
  6. Hálózatosodás és együttműködés

Mobilitások

időpont fogadó ország kiutazók téma, workshop-ok
2019 ősze (november) Olaszország 3 tanár 3 diák kezdő találkozó, koordinátorok és partnerek megismerése, Tréningek tanároknak: -a munka világa -a munkanélküliség -megfelelő munkák -munkakeresési technikák -Hogyan alapítsunk vállakozást Diákoknak: -Kreatív workshop-ok
2020 tavasza (április) Portugália 2 tanár Tanárok rövid távú képzése. A téma a drámatechnikák alkalmazása az angol órákon a munka világával kapcsolatosan, tematikus előadások, workshop-ok, TIE módszerek
2020 ősze (október) Magyarország mi vagyunk a fogadóintézmény Tréningek a vizuális marketing témában (informatikai jellegű workshop-ok) Dráma módszerek alkalmazása,
2021 tavasza (május) Portugália 2 tanár 8 diák Átfogó készség és kompetenciafejlesztés, az eddig használt technikák és módszerek elmélyítése

Beszámoló olaszországi mobilitásunkról

2019. október 20-án a Create your own business című két éves nemzetközi együttműködési pályázat első találkozójára indult az olaszországi Foggia városába három pedagógus (Bekéné Németh Tímea, Tudeszéné Pallagi Erika és Monok Péter) valamint három diák (Beke István Zsombor, Erdős Attila Gábor és Szél Szabolcs Bálint) a Kossuth Lajos Gimnáziumból.

A projekt egy nagyon érdekes témát dolgoz fel, az üzleti élettel áll kapcsolatban, az üzleti készségeket fejleszti számos tevékenység segítségével.  Nagy érdeklődéssel és némi izgalommal vártuk a találkozó eseményeit.

Budapestről a dél-olaszországi Bari városába repültünk, ahol megismerkedtünk a várossal és a tengerpartra is elsétáltunk. A bátrabbak fürödtek is a 21 fokos, tiszta vízben. Késő délután vonatoztunk el a találkozó színhelyére, Foggia-ba.

 A projekt fő koordinátora, az olasz Antonio Zito várt minket a vasútállomáson és elvitt a szállásra. Másnap bemutatta az iskolát közösen az igazgatóval, így betekintést kaphattunk az intézmény mindennapjaiba. Megtudtuk, hogy a szakképző intézményben milyen ágazatokkal foglalkoznak, valamint megnéztük a sajátos nevelési igényű csoportokat is. A polgármesteri hivatalban az oktatásért felelős szakemberek fogadták a nemzetközi csoportot.

A diákjaink az olasz diákokkal közösen workshopokon vettek részt, ahol először „icebreaker” feladatokkal, majd pedig business tevékenységekkel mélyültek bele a projektmunkába. Közben az angolt, mint munkanyelvet használták, így csiszolva idegen nyelvi készségeiket.

Mi, koordinátorok pedig megbeszéléseket tartottunk az elkövetkezendő két év főbb feladatairól, eseményeiről, lefixáltuk az előttünk lévő találkozók dátumait, egyeztettük a kiutazó diákok és tanárok számát. Az első év három konkrét témáját is átbeszéltük.

Az üzleti élettel kapcsolatban meglátogattunk egy olyan farmot, ahol bivaly mozzarellát készítenek, és betekintést kaphattunk a termelés és az értékesítés folyamataiba. Továbbá elutaztunk egy olyan helyre, ahol a régió szőlőjét dolgozzák fel és készítenek híres bort belőle. Itt is sok hasznos információval szolgáltak az értékesítéssel és a marketinggel kapcsolatban.

A „business” tudáson kívül földrajzi, történelmi és kulturális ismeretekkel is gazdagodtunk. Megismerhettük Foggia katedrálisát és a város történelmét, Manfredoniában megtekintettük a tengerparton található várat és a középkori katedrálist, valamint ennek a fémszerkezetből készült vázát, ami leginkább egy szellemkatedrálisra hasonlított. Ezen a településen még egy középfokú oktatási intézményt is megnéztünk, ahol különböző szakmák világába engedtek betekintést a körbevezető tanárok.  Elbuszoztunk a szomszédos Lucera-ba, ahol egy olyan szakiskolában láttak minket vendégül, ami régen egy kolostor volt. A gyerekek itt töltik a szakmai gyakorlatukat, és főznek-sütnek a diákok és a város lakó számára is. Az egyik este egy felejthetetlen koncerten vettünk részt, ahol a város felnőtt és diákkórusa szórakoztatott minket különféle melódiákkal. A portugál koordinátor, Maria is megmutatta énektudását.

Az egy hét alatt számtalan élménnyel gazdagodtunk, megismerkedtünk és barátságot kötöttünk pedagógusokkal, oktatási rendszerek működésébe pillanthattunk bele, és hasonlíthattuk össze ezeket. Örömmel tapasztaltuk, hogy a kiválasztott diákok felszabadultan viselkedtek, mertek kommunikálni és sok hasznos ismerettel felvértezve tértek haza a mobilitásról. Olyan tudással, amelyet majd a pályázat során hasznosítani tudnak.

A mobilitásról készült kisfilm itt tekinthető meg.

                        Monok Péter


A Create Your Own Business Erasmus+ projectben a 2019/20-as tanév őszi és tavaszi időszakában a következőkkel foglalkoztunk iskolánkban:

  • Az Olaszországban megrendezett első találkozó után a résztvevő diákok beszámoltak az utazásról, az ott szerzett tapasztalatokról és élményekről. A megtanult ismereteket power point prezentációkon keresztül adták át a társaiknak. Az utazást bemutató diasor itt tekinthető meg.
  •  Novemberben Beke István Zsombor egy prezentációt készített, hogy hogyan kell egy marketing stratégiát kidolgozni. A prezi 1, 2, itt látható.
  • Decemberben a diákok kutatásokat folytattak a magyarországi állásokkal, foglalkozásokkal kapcsolatban. (népszerű munkák országunkban és a környéken) Valamint megvizsgálták a különböző vállalkozásokat (típusok és jellemzőik)

Az ezzel kapcsolatos prezentációk itt találhatók.

1, 2, 3, 4

  • Januárban az volt a feladatunk, hogy egy előre meghatározott terméket népszerűsítsünk. Tiszafüreddel kapcsolatban úgy gondoltuk, hogy a kenuzást, kajakozást választjuk, és az előttünk álló időszakban erre a témára fogunk felépíteni egy marketing stratégiát. Legelőször a diákjaink ezzel kapcsolatban ’slam poetry’-it írtak, amelyek itt olvashatóak.

On a sunny day we go to the beach

My friends would like to teach

How to paddle in a boat

After a lot of talking

We started kayaking

We spent a long day

And the sky became grey.

We offer you this sport

Because this is a good sort of sport

You can do it at the weekend

In the nature with your friends.

Nature and kayaking

If you want to be happy,

Don’t waste your time.

You don’t need any stress,

Just enjoy your life.

Nature! I’m overjoyed

To meet you face to face.

You’ve been getting quite a name

All around the place.

Every time when I look at you,

I don’t understand

How God could create

Such a wonderful land.

I know the only hope:

Open the door

And go kayaking

To enjoy the life you’re given.

Hello,Lake
What can we do?
Don’t waste time
Just live a healthy life
Go kayaking,
Can’t you see nature
In front of you?


Hello,Lake
Kayaking in,
Ewerywhere you can,
Just do it now.
Don’t waste time
Just go to the Lake.


Hello,Lake
Waves that you make,
Make me happy
Every single day.

  • Februárban diákcsoportjaink üzleti terveket készítettek. Kitaláltak egy ötletet, amelyre fel tudnak építeni egy vállalkozást. Megtervezték, hogy az adott üzletnek mi less a célja, mennyibe fog kerülni, milyen anyagszükséglete van, ki lesz a célközönség, milyen pozitív hozadékai lesznek a vállalkozásnak.
  • Márciusban az önbecsüléssel foglalkoztunk. A diákok egy online kérdőívet töltöttek ki, amelyek után megláthatták, milyen az önbizalom szintjük, vannak-e önértékelési problémáik. A kérdőív a következő linken található.

excelatlife.com/questionnaires/self-esteem.htm

  • Áprilisban online dolgoztunk a diákokkal. A témánk az önbizalom fejlesztése volt különböző technikákkal. A tanulók több prezentációt is készítettek a témával kapcsolatosan. Ezek a prezik itt találhatók. 1, 2, 3, 4
  • Ezen kívül egy kis angolos vonatkozású feladatot is megoldottak:

How to develop your self-esteem

Here are our top tips and the best ways to build and improve your self-esteem. Your task is to find the subtitles.

1. ____________________________________

Replace them with more positive thoughts which celebrate things you’re good at. You can do this by writing down a list of at least three things you do well. Remember this list when you start feeling low, this will help bring yourself back to reality.

2. ____________________________________

Eating well and exercising boosts endorphins, the body’s natural opiates, which make you feel good on the inside and stimulates a more positive mood. When you exercise, you’ll ease stress and feel better about yourself. Having a cheesy dance in your bedroom, or going for a jog around the block are great ways to boost your self-esteem.

3. ____________________________________

The constant feeling of stress can play a huge role in low self-esteem. It makes you feel negative thoughts more often, it reduces your confidence and you’ll probably feel too tired to exercise, be social or do a lot of the things you love. Reducing your stress by taking time out to do something you find relaxing is a great starting point to making yourself feel better. This can be anything from taking a bath, meditation, gaming, indoor dancing, singing.

4. ____________________________________

Take the time every day to think about what you’d like to achieve. Then set yourself realistic goals for each day and keep track of your progress by writing down all your accomplishments. This can be as simple as finishing off a piece of work or tidying up (and we all know how challenging this can be!)

5. ____________________________________

This can be a friend, family member or even a classmate who is struggling with their work or having a tough time at school. You could give them some advice or just be there to listen to a problem. It’s amazing how much our confidence is boosted when we do selfless things – do one thing a week to help someone else without expecting anything in return.

6. ____________________________________

Look at tricky situations from alternative angles. Try to replace thoughts like ‘why should I bother?’ with ‘I won’t know unless I try’. By looking at a situation through a more realistic lens you’ll realise that you actually can do what you want – you just need to apply a bit more positivity! By doing this every time you have a negative thought, you’ll eventually default to this kind of positivity on the regular, and who doesn’t love a go-better? Sometimes we just need to think and try different things to overcome having low self-esteem.

7. ____________________________________

Our brains are really good at learning new stuff and the more new stuff you learn, the better you get at learning it and the more likely you find things you can be passionate about. Everyone needs a creative outlet; music, art, dance, games, sewing, cooking, web design – all you need to do is get on YouTube and find some tutorials. All the information you need is out there – it’s just waiting for you to watch it.


8. ______________________________________

Sometimes our friends don’t make us feel good, and that’s okay. You just need to spend your time with other people who appreciate and care about you more. This doesn’t even need to be your friends, but they could be family members, online friends or neighbours.

And those friends who aren’t helping your mood? Learn whether they are a toxic friend and think about trying to distance yourself from those people who make you feel bad about yourself.

9. ______________________________________

Nobody is perfect. We all have issues and we all have flaws. Learn to accept your ‘flaws’ or imperfections and love them, because they are what make you unique. So, work it honey! Self-acceptance is the key to feeling confident. When people pay you compliments, simply say ‘thanks’ rather than brushing them aside or countering them with a negative.

10. _____________________________________

Mementoes are a great way to see all the cool things you’ve been doing. How about making a ‘wall of fame’ in your bedroom with snaps of you and your friends? We are living in an age where we have a camera in our pocket at all times…take more pictures! Capture those memorable moments and when you look back at them, you’ll realise how many awesome things you’ve done this year!

A. Help someone out

B. Surround yourself with people who make you feel good

C. Take care of yourself

D. Relax

E. Accept yourself

F. Keep visual reminders of things that make you feel good

G. Set goals

H. Take a different perspective

I. Challenge bad thoughts about yourself

J. Try new things


Erasmus days a Kossuth Lajos Gimnáziumban 2020-ban

2020. október 16-án a nemzetközi Erasmus napok keretén belül az idén közel 90 magyar intézménnyel ünnepeltünk közösen. Ebben a tanévben 3 pályázatunkat is szerepeltettük.

A Read, Count and Play pályázattal kapcsolatban tanulócsoportok különféle szövegértési feladatokat oldottak meg három szinten.

A Be the solution to pollution projekt kapcsán a 6.A osztályos tanulók logókat készítettek el Szabó Anikó osztályfőnök vezetésével

A Create your  own business nemzetközi együttműködési projekttel volt szoros kapcsolatban az ötödik és hatodik órában megrendezésre kerülő esemény, ahol különböző szakmák képviselői beszéltek hivatásukról a végzős diákjainknak: a kezdetekről, a motivációjukról, a nehézségekről, az élményeikről. Rövid történetek során elevenedtek meg a hivatásuk szépségei.  A kérdezők a 12.A osztály tanulói voltak.

A rendezvényen a következő vendégek voltak jelen:
1.) Virág Imre,
történelem-testnevelés szakos tanár

2.) K. Nagy Róbert,
a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Tiszafüredi Hivatásos Tűzoltóságának tűzoltó őrnagy parancsnoka

3.) Ádám Anita,
női-férfi fodrász

4.) Kiss Karsa,
természetvédelmi mérnök, autószerelő


5.) Nagy Krisztián,
az Albatrosz-Füred Szolgáltató, Vendéglátó és Kereskedelmi Bt. ügyvezetője

6.) Katona Dániel Zoltán,
mezőgazdasági mérnök asszisztens, egyéni vállalkozó

7.) Lányi Zsolt,
rendőr hadnagy, főnyomozó

8.) Magyarné Ficzere Andrea,
biológia-testnevelés szakos tanárnő

Az eseményen készült videót megtekintheti itt.

Create your own business project

Iskolánk végzős tanulói kisfilmeket készítettek, amelyeknek központjában a Tisza-tó és a kajakozás áll. A céljuk az volt, hogy népszerűsítsék lakóhelyünk egyik legnagyobb attrakcióját. A videókat a következő linkeken lehet elérni.

Logók egy nemzetközi pályázatban

A Create Your Own Business című projektünk a foglalkozások világába vezeti be a résztvevőket. Informatika órákon Tudeszéné Pallagi Erika tanárnő vezetésével  egy igazán kreatív feladatot vállaltak a diákok: egy-egy megálmodott vállalkozásnak, hivatásnak a logóját készítették el. A legszebb munkák itt láthatók:


Szakmai beszámoló portugáliai utazásunkról

A Create your own business című Erasmus+ projekt keretében 2021. július 21. és  27. között Portugáliában, egy tanártovábbképzésen vehettünk részt ketten az iskolánkból. Egy, a koronavírus miatt mobilitást pótoltunk be ezzel az utazással.

A portugál partnerekkel töltött öt nap nagyon hasznosnak bizonyult a pályázat szempontjából, hiszen több mint egy év telt el, hogy nem találkoztunk mi koordinátorok személyesen, és már nagyon sok volt a megbeszélnivaló. Természetesen, online tartottuk a kapcsolatot de a face-to face találkozásokat nem pótolhatja semmi.

Budapest, München, Lisszabon, majd Funchal érintése után érkeztünk meg célállomásunkra, Canicoba. Szállásunk elfoglalása után felfedeztük a kis város szépségeit, történelmi nevezetességeit. Maria dos Anjossal, a projekt madeirai koordinátorával együtt egy helyi specialitásokat felszolgáló étteremben vacsorán vettünk részt. Az út fáradalmait kipihenve belevetettük magunkat másnap a közös munkába.

Megismerkedtünk vendéglátó iskolánkkal, ennek keretében az intézmény és a városka néhány vezetője köszöntött bennünket, majd részletesen megtekintettük a több mint 1000 diákot és csaknem 160 tanárt befogadó intézményt, a számtalan tantermével, laboratóriumával és csoportszobáival egyetemben. Diákokkal egyáltalán nem találkoztunk, hiszen véget ért már a tanév. Legnagyobb örömünkre azonban számos pedagógus kereste velünk a kapcsolatot a mobilitás során.

Az iskola életének megismerése mellet a madeirai kultúra, népviselet, hagyományok, étkezési szokások megismerésére is lehetőségünk nyílott. Meglátogattunk egy vízi malmot, és Garajaut. Egyik este ellátogattunk Funchalba és megtekintettük annak csodálatos éjszakai fényeit.
Egy újabb workshop keretében a sziget déli részének csodáit fedeztük fel. Egykori uralkodónk, IV. Habsburg Károly szobrához ellátogattunk, felfedeztük a főváros kulturális sokszínűségét.

Az eTwinning weboldalról tartottunk egy továbbképzést a jelenlevőknek és meghívott portugál kollegánk is, akik érdeklődtek eziránt. Beszéltünk a eTwinning történetéről, a benne rejlő lehetőségekről, a főbb funkciókról, majd a továbbiakban a gyakorlati alkalmazását és az Erasmus+ projektekkel való kapcsolatát taglaltuk. Ezután beléptünk a felületre és megtekintettük néhány funkcióját: adatok feltöltését, oldalak szerkesztését, láthatóvá tételét.

Egy másik workshop alkalmával a projektben az eddig elvégzett tevékenységeket foglaltuk össze egy word dokumentum segítségével, valamint beszéltünk az előttünk álló tanév feladataitól, ezek felosztásáról valamint határidőkről is. Megállapodtunk abban, hogy a magyarországi mobilitást minél előbb meg kell valósítani, ennek érdekében az intézmény igazgatójával egyeztettünk lehetséges dátumokról.

A partneriskolának van egy érdekes tevékenysége, a Sea school, ami tulajdonképpen egy szakkör jellegű foglalkozás a diákok számára, ahol különféle vízi sportokkal foglalkoznak, ha pedig rossz az idő, akkor az óceán partjának tisztítására vállalkoznak. Ide is ellátogattunk.

A tanártovábbképzés egyik témája a TIE módszer (Szinjátszás az oktatásban) megismerése volt. A műhelyfoglalkozást az egyik portugál drámapedagógus  vezette, aki megismertetett velünk különféle technikákkal, hogy hogyan legyenek  diákok magabiztosabbak, hogyan legyen kiállásuk, majd önbizalomnövelő technikákat is mutatott. Később különféle játékok segítségével prezentálta,  hogyan lehet bármilyen tantárgyat élvezetesebben, színesebben tanítani, miközben a diákok nemcsak egymást, de magukat is jobban megismerik.

A helyi sajtóban rövid cikk jelent meg a projekt résztvevőiről, céljairól.
Feltöltődve, élményekkel gazdagon térhettünk haza.
Számos olyan jó gyakorlatot tapasztalhattunk meg, melyeket be fogunk építeni a mindennapjainkba.

A mobilitásról készült film itt tekinthető meg, a fényképek pedig itt találhatók

A tiszafüredi Kossuth Lajos Gimnázium honlapja