2017 augusztusában a Kossuth Lajos Gimnázium két tanára, Monokné Andrási Edit és Monok Péter Norvégiában jártak, hogy bepillantsanak az Észak-Európai ország oktatási rendszerébe és megerősítsék a két intézmény közötti együttműködést. A pályázat a EGT Alap támogatásával valósult meg.
A partnerintézményünk Észak-Norvégiában található, az Északi-sarkkörön túl, fjordok között, Storslett városában. Az iskolában 160 diák tanul, és 25 pedagógus dolgozik.
A norvég koordinátor, Line, örömmel vezetett végig bennünket a kis erdőben található iskola tantermein, bemutatva a nyolc osztályt. Megismerkedtünk a tanárokkal és a diákokkal, különböző órák menetébe tekinthettünk bele. A tanítás minden nap három blokkban történik, egy-egy blokk másfél órás, melyben két tanítási óra van. A blokkok között fél órás szüneteke vannak. Fél kilenctől fél kettőig vannak a tanulók az iskolában, utána ügyelet biztosított, ahol a gyerekek felügyelet alatt játszhatnak. Részt vettünk olyan angol órán, amelyben a tanulók négy csoportra voltak osztva, a tanítás négy helyszínen, négy pedagógus közreműködésével zajlott, a gyerekcsoportok pedig forgószínpad szerűen haladtak egyik helyiségből a másikba, mindenhol ugyanazt a témakört tanulva, csak más-más módszerrel. Ízelítőt kaptunk norvég dalokból, valamint a számi kultúrával és a nyelvvel is megismerkedtünk. Az angol mellett a gyerekek számi nyelvet is tanulhatnak.
Lehetőségünk nyílt az órák menetébe aktívan bekapcsolódni: prezentációval készültünk országunkról, városunkról és iskolánkról, amit a diákok nagy érdeklődéssel hallgattak, valamint magyar dalokat, játékokat mutattunk be nekik és tanítottunk meg velük.
Az oktatási rendszerük egyik sajátossága, hogy igyekeznek minél több órát a szabadban tölteni, minél közelebb a természethez. Egyik nap például az egész iskola felkerekedett és kiutaztunk a közeli tengerpartra, ahol a diákok szívesen vizsgálták meg az ottani élővilágot, vízzel teli dobozokba gyűjtve a kincseket: tengeri sün vázat, apróbb rákokat, különféle hínárokat. Ezeket később papírok alapján rendszerezték.
A tanulók szabadidejüket is kint töltik, az időjárás viszontagságai nem igazán hatják meg őket. A szabadidős tevékenységek tárháza áll az iskola környékén a rendelkezésükre: önállóan bóklásznak az erdőben gyűjtenek gombákat, építenek gátat a kis patakban, játszanak a számukra épített akadálypályán. tanári kísérettel a közeli hegyre is felmehetnek, amely két csúcs megmászását is jelenti egy délutáni fakultatív program keretében.
A koordinátorral egyetértésben kidolgoztuk egy jövőbeni nemzetközi együttműködési pályázat alapjait.
Monokné Andrási Edit és Monok Péter
Az útról készült prezentációt ITT tekintheti meg.