Be the solution to pollution

Be the solution to pollution egy olyan projekt, amelynek résztvevő országai rajtunk kívül  Finnország (fő koordinátor), Törökország, Spanyolország és Portugália. A török partner régi ismerősünk, az ő ötlete alapján dolgoztuk ki a pályázatot.

A pályázat öt altémát ölel fel, és keresi a megoldásokat a levegő, a fény, a zaj, a víz  és a talaj szennyezésére.

  1. Solution to air pollution
  2. Solution to light pollution
  3. Solution to noise pollution
  4. Sollution to water pollution
  5. Solution to soil pollution

A környezetszennyezés napjainkban az egyik legégetőbb probléma, amellyel foglalkoznunk kell, és nagyon fontos az ökológiai szemléletváltás. A két év alatt számos tevékenységet tervezünk, hogy felhívjuk a környezetünk védelmére a figyelmet: fákat ültetünk, komposztálót készítünk, szelektív hulladékgyűjtési napokat tartunk, megismerkedünk az ökológiai kertészkedéssel stb, nagy hangsúlyt fektetve a hulladék csökkentésére, az újra felhasználásra és az újrahasznosításra. (Reduce, Reuse, Recycle).

Az együttműködésben öt találkozót tervezünk az öt ország iskolájában, ahova diákok is utazhatnak. A projektet a pandémia miatt várhatóan 2020. december 1-től indítjuk.

Be the solution to pollution

A projektben részt vevő intézmények itt láthatók:

A pályázatot bemutató Erasmus falon láthatók a résztvevő országok és intézményeik, valamint angol nyelven érdekességek az adott országokról.

A projekt egyik feladata az volt, hogy a  diákok készítsenek logókat, amelyek hűen tükrözik a pályázat témáját. Iskolánk hatodikos és hetedikes tanulói vettek részt a munkában, a logók itt tekinthetők meg.

Be the Solution to Pollution

A ’Be the Solution to Pollution’ című pályázat logókészítő versenyének díjazottjai és a legötletesebb logók itt láthatók:

6. osztály, harmadik helyezett: Beregszászi Rebeka

6. osztály, második helyezett: Ratkai Valentina Roberta

6. osztály, első helyezett: Sári Boglárka

7. osztály, harmadik helyezett: Jakab Levente és Sáfrán József, valamint Ács Botond és Beke Botond

7. osztály, második helyezett: Kócs Amira és Oczella Dorina

7. osztály, első helyezett: Dorcsák Lili és Kiss Ajsa

Rendhagyó természetismeret órák

A „Be the solution to Pollution” pályázat keretében az alsóbb évfolyamok (5-8. osztályok) tanulói rendhagyó természetismeret órán vettek részt január első felében.

Megismerték a pályázat fő célkitűzéseit, valamint a különféle szennyezési formákat.  Beszélgettünk a diákokkal a szemetelés környezetkárosító hatásairól, valamint arról, hogy mit lehet tenni, milyen eszközök vannak a kezünkben, hogy csökkentsük az általunk termelt szemét mennyiségét.  Szóba kerültek a hagyományos szemétkezelési eljárások, valamint megemlítettük az alternatív módokat is. Kiemeltük továbbá, hogy amit eldobnánk, ne szemét legyen, hanem hulladék, amit újra tudunk használni.

Reuse, reduce, recycle: amit lehet, használj újra,  csökkentsd a szemét mennyiségét és tegyél azért, hogy az újrahasznosítás hatékonyan működjön!

Nemzetközi logóverseny

A Be the solution to Pollution  pályázat keretében 5 ország 5 iskolájának diákjai készítettek logókat, amelyek hűen tükrözik a projekt lényegét. A nemzetközi szinten legjobb logók itt láthatók:

Ha te is részese szeretnél lenni a nagy döntésnek, az alábbi linken leadhatod a szavazatod: SZAVAZOK

Be the Solution to Pollution virtuális találkozó

A Be the Solution to Pollution című pályázatunk keretén belül 2021. március 2-án  online találkozhattak diákok az öt partnerországból. Iskolánkat a 8. A osztály egyik tanulócsoportja képviselte. Először egy spanyol csapattal ismerkedtünk meg, majd különféle játékokkal „törtük meg a jeget”. Ezután mindegyik diákcsoport bemutatkozott, valamint  egy-egy diasort prezentált az intézményéről. Ezután a finn partner mutatta be, hogyan működik az újrahasznosítás náluk. A virtuális találkozó nagyon kellemes, oldott hangulatban telt. Reméljük, hamarosan nemcsak az online térben láthatjuk majd egymást.

Be the solution híreink

A ’Be the Solution to Pollution’ című nemzetközi pályázat keretén belül a téli hónapokban a kihelyezett madáretetőkbe eleséget raktunk.

Néhány héten keresztül az iskolánkban használt sütőolajat gyűjtöttünk, amit egy cég szállított el, hogy bio dízelt készítsen belőle.

A portugál  partneriskola a következő filmeket készítette a témában:

Filmek: 1, 2

A finn partnereknél így működik a szelektív hulladékgyűjtés:

Itt

A török partner prezentációja a fényszennyezésről itt tekinthető meg.

Itt

A spanyol partnerek így gondolkodnak a környezetvédelemről:

Itt

A projekt nyertes logója itt látható:

A pályázatunk honlapja itt található.


Beszámoló spanyolországi utazásunkról

A 2020-ban nyert Erasmus+ nemzetközi iskolai partnerségi pályázat, a Be the solution to pollution  első találkozóját a spanyol partnerek szervezték. A kiutazásra 2021. szeptember 5. és 8. között került sor, Dr Pásztorné dr Vass Anikó és Monok Péter részvételével. Ide még diákok nem utaztak, de bízunk benne, hogy a következő találkozók gyerekek bevonásával történnek majd, ahogy terveztük.

A házigazda spanyolokon kívül portugál és török kollégákkal jártuk körbe a vízszennyezés és a tengeri biodiverzitás kérdéskörét. Sajnos a projekt finn résztvevői csak online kapcsolódhattak be a megbeszélésbe, a COVID helyzet miatt személyesen nem vehettek részt a találkozón.

A vasárnap éjszakai érkezést követően hétfőn reggel a Fenals beach-en található Ecola de Mar adott helyet a tanári továbbképzésnek, ahol a következő témákat vitattuk meg:

  • Vízszennyezés problémaköre és annak hatása a tengeri élővilágra, biodiverzitásra.
  • Hogyan hat a vízszennyezés a tenger élővilágára.
  • Milyen hatással van a vízszennyezés bizonyos területeken élő növény-és állatfajokra.
  • Egy oktatási projekt megismerése és annak alkalmazhatósága a tanítás során.
  • A következő spanyol mobilitás szervezése, diákok bevonása, a projekt megismertetése a diákokkal.

A két nap során az elméleti ismereteken kívül gyakorlati feladatokra is sor került. Mi pedagógusok is megtapasztalhattuk, hogy az ismeretek gyakorlati alkalmazásának, a cselekvéssel tanulásnak, a megtapasztalásnak, a kísérletezésnek milyen szerepe van a tanulási folyamatban. Természetesen a kipróbált módszereket, kísérleteket mi magunk is sikerrel alkalmazhatjuk a tanórákon, hiszen a Tisza-tó és a Tisza élővilágának megőrzése kapcsán hasonló problémákkal küzdünk, a vízszennyezés összetett problémájára nekünk is megoldást kell találnunk. Ehhez az egyik legfontosabb eszköz az oktatás, hiszen minél fiatalabb korban ismertetjük meg a diákokat a környezetvédelem fontosságával, annál tudatosabb felnőttekké válnak. Az általunk is véghezvitt kísérleteket, feladatokat próbálhatják majd ki diákjaink a májusi találkozó során itt Spanyolországban.

A gyakorlati feladatok, a tapasztalás útján történő tanulás egyik legemlékezetesebb tevékenysége a snorkelling, a búvárkodás volt, amikor testközelben megcsodálhattuk a tenger növény-és állatvilágát: polipokat, medúzákat, tintahalat, szivacsokat, különféle halakat, rákokat, tengeri uborkát, tengeri csillagot, kormoránokat, algákat stb…

A találkozó nagyon hasznos volt, hiszen személyesen is megismerkedhettünk a projektpartnerekkel. Reméljük, hamarosan újra találkozhatunk majd.

A találkozóról készült képek itt tekinthetők meg.

A tiszafüredi Kossuth Lajos Gimnázium honlapja