Az első világméretű oktatási projekt, melyen keresztül minden gyermek megismerheti a fenntartható fejlődést szolgáló globális célokat. 10 éve, 2015-ben indult útjára a Projekt, melyhez évről évre világszerte egyre több ország iskolája csatlakozik. Magyarországon idén már 744 iskola regisztrált a programra, iskolánk is immár 8. éve vesz részt ebben a felvilágosító tevékenységben.
2024-ben szeptember 30 – október 4. között került sor a projekt lebonyolítására. A nyitórendezvényhez, melyet a Szegedi Tudományegyetem József Attila Tanulmányi és Információs Központjában tartottak, több mint húszezer diák csatlakozott online, köztük iskolánk 12. B, 12. C és 10. C osztálya is, osztályfőnökeikkel, Kátai Andreával, Hegedűsné Trázsi Máriával és Csordás Valériával.
A jubileumi rendezvény fókuszában idén a rendszergondolkodás állt, melyet a klímaváltozás és az élelmiszerpazarlás példáján keresztül mutatott be két előadó, dr. Botos Barbara az Energiaügyi Minisztérium klímaügyekért és klímapolitikáért felelős utazó nagykövete, és dr. Cseh Balázs a Magyar Élelmiszerbank Egyesület alapító elnöke.
Dr. Pásztorné dr. Vass Anikó 11. A osztályos Angol2 csoportja már negyedik alkalommal csatlakozott a Világ Legnagyobb Tanórája programhoz. A nyelvi órán Élelmiszer és egészség, Élelmiszer és fenntarthatóság, témakörén belül a felelős fogyasztói magatartásra fókuszáltak. A tanóra során kiderült, hogy mi a különbség a „minőségét megőrzi” és a „fogyasztható” dátumok között az élelmiszereken, hogy milyen információkat kaphatunk az élelmiszereken található címkéről, hogyan befolyásolja ez a választásunkat vásárlás során. Feltérképezték, hogy több ezer évre visszamenően hogyan, milyen módszerekkel tartósították az élelmiszereket, valamint napjainkban milyen adalékanyagokat használnak az élelmiszerek előállítása során, hogyan csoportosíthatók és az EU-n belül hogyan szabályozzák ezen anyagok alkalmazását. Néhány élelmiszer címkéjének elemzése során megdöbbentő „felfedezéseket” tettek a diákok, hogy mit is tartalmaz egy-egy általuk fogyasztott üdítő vagy csokoládé. Az óra végén egy egészséges napi menüt állítottak össze csoportmunka keretében, megvitatva, hogy egy-egy általuk ajánlott étel miért egészséges és mennyi kalóriát tartalmaz.
Dékányné Szabó Enikő 7. A osztályos tanulói első alkalommal vettek részt a projektben, így osztályfőnöki óra keretében először a 17 globális céllal ismerkedtek meg. Arról beszélgettek, hogy mely célok megvalósításában tudnak személyesen is szerepet vállalni. Ezután földrajz órán Fekete Imre irányításával az egészséges élelmiszerekről beszélgettek, bevásárló listát készítettek, mely az első lépés az élelmiszerpazarlás elkerülésére.
Dányi Zsolt a 8. A osztállyal annak járt utána, hogy az általunk fogyasztott gyümölcsök honnan kerülnek a tányérunkra, hány kilómétert tesznek meg, míg hozzánk érnek, továbbá, milyen környezeti hatása van, ha egy élelmiszernek túl nagy az élelmiszerkilométer értéke.
Szabóné Gyöngy Gyöngyi a 12. A, Szabó Anikó Ildikó pedig a 10. A osztály tanulóit a kapszula kamra fogalmával ismertette meg. Ennek lényege, hogy olyan tartós élelmiszereket tároljunk otthon, melyekből sokféle ételt készíthetünk, így nem kell olyan gyakran a boltba mennünk, ezzel pedig elkerülhetjük az élelmiszerpazarlást. A tanulók csoportmunkában saját kapszula kamrát alakítottak ki, majd a készleteikhez recepteket is gyűjtöttek.
Hegedűsné Trázsi Mária
Idegen nyelvi munkaközösség vezetője