“Nincs egyenlőtlenebb annál, mint amikor egyenlőként(egyformán) kezelik az egyenlőtleneket, a különböző adottságokkal, tulajdonságokkal bíró személyeket.”
Jefferson
Ki tehetséges, és ki kevésbé? Kiben van meg képességben, szorgalomban mindaz, ami révén területénél jövőjét formáló személyiséggé válhat? Egy kezünk közé kerülő, szárnyait bontogató fiatalról nehéz ezt teljes bizonyossággal megmondani. A tehetség különleges erőforrás, mely végtelen, és nem hasznosul magától. A mi feladatunk itt a gimnáziumban, a kiemelkedő képességű fiatalokat támogató környezet megteremtése, hiszen csakis a tehetséges diákok fejlesztésével érhető el, hogy tudásuk valóban értéket teremtő erővé váljon. A tehetség könnyen elvész, ha nem gondozzák. A mi felelősségünk az, hogy lehetőségeinkhez mérten segítsük és támogassuk azokat a kiváló diákokat, tehetségígéreteket, akik valamiben többek. A tehetség egy adomány, nem teher és hátrány. Annyira egyéni megnyilvánulási formái vannak, hogy nehéz kategóriákat állítani hozzá. Egy belső erőforrás, amit folyamatosan gondozni, gazdagítani szükséges. Ezt különböző tanulási folyamatokkal, sajátos életvezetéssel érjük el.
Intézményünk 2014 óta Regisztrált Tehetségpontként működik. Ez azonban kimerült a logó használatában, kidolgozott rendszerszerű egyéni tehetségfejlesztő programok nem születtek. A pedagógusok a tehetséggondozást szervezetlen, tervszerűtlen formában végezték. A tehetséggondozó szakirodalmak alapján egyértelmű, hogy az egyénre szabott képzés mind a haladási tempó, mind a tananyag mennyiségének tekintetében kulcsfontosságú. Pontos ismerettel kell rendelkeznie mind tanáraiknak arról, hogy mely területeken vannak hiányosságok, amit egyéni fejlesztéssel lehet orvosolni.
A tarka képet mutató szociokulturális közegből érkező tehetséges tanulóinkkal való foglalkozás mindig kiemelt feladata volt tantestületünk pedagógusainak a tanórákon differenciált tanulásszervezéssel, illetve a délutáni foglalkozásokon. Kiemelkedő eredményekkel büszkélkedhetünk országos, regionális, megyei és városi tanulmányi és sportversenyeken. A tehetséggondozás során a következő tanulásszervezési módszereket alkalmazzuk: a projekttanítás, a kooperatív technika, az erdei iskola, csoportbontás, fakultáció, szakkörök, egyéni felkészítés.
A Kárpát-medencei Tehetségnap keretében Budapesten került sor a Táblaadási ünnepségre a 2017/18-as tehetségpont akkreditációban részt vett tehetségpontok részére. A táblákat Polonkai Mária, a MATEHETSZ alelnöke adta át. A gimnáziumunkban folyó kimagasló tehetséggondozó munka elismeréséül átvehettük az Akkreditált Kiváló Tehetségpont oklevelet és táblát. A cím büszkeséggel tölthet el bennünket, ugyanakkor felelősséggel és rengeteg jövőbeni feladattal jár. Tehetséggondozó program kidolgozása, egyéni fejlesztési tervek, tehetséggondozó team kialakítása a feladatunk a hatékony tehetséggondozó munka érdekében. Kiemelten kívánunk foglalkozni az idegen nyelvi és természettudományos tehetséggondozással, de fontosnak tartjuk a sport, a művészet szerepét is. Építeni szeretnénk iskolánk pedagógusaira, sok éves tapasztalataikra, hozzáértésükre. Továbbképzéseken kívánjuk tudásunkat bővíteni a tehetséggondozás területén. Tehetséggondozó munkánkban együttműködünk többek között az Egri Egyetemmel, a Neumann János Egyetemmel, a BME-vel és az Agria Universitas Egyesülettel. A település intézményeit, civil szervezeteit és a szülői közösséget is szeretnénk bevonni tevékenységünkbe.
![]() |
![]() |
Dr. Pásztorné dr. Vass Anikó
intézményvezető