Erdei iskola 2024

Gimnáziumunkban már hagyomány, hogy minden év május elején Erdei iskolát szervezünk a 5. és a 6. évfolyamos tanulóknak. 2024-ben az úti cél a Tisza-tó és környéke. Első nap a Kisköre Erőművet és Hallépcsőt tekintettük meg szakmai kísérővel. Megtudtuk, hogyan termel áramot az erőmű, hány település energiaszükségletét fedezi, mi az a zöldenergia, mi lesz a több tonna uszadékkal, ami itt feltömörül.

Megnézhettük az évente egyszer erre haladó Victor Hugo francia hajó zsilipelését. Megfigyelhettük egy üvegen keresztül a hallépcsőn átúszó halakat. Majd a PET-kalózok, Csanád és Peti kalóz bemutatta, hogyan válogatják szét a folyóból és a folyó mellől összeszedett rengeteg szemetet, és hogyan készülnek új tárgyak pl. kajakok, tollak, karabinerek a műanyag kupakokból. Még ajándékot is kaptunk tőlük újrahasznosított műanyagból. Felmásztunk a Lábasház kilátóba, ahonnan gyönyörködhettünk a Tisza-tó szépségében.

A nap végén a Tiszaderzsi Kenguruparkban találkozhattunk Bennet-, Vörös óriáskenguruval, Szürke óriáskenguruval, Szurikátákkal, Kokaburával, Emuval, több papagáj fajjal. Megsimogathattuk a Gyűrűsfarkú makikat, a Kameruni törpe kecskéket, lámákat.

A második nap átkerékpároztunk Poroszlóra az Ökocentrumba. Az 55 fős csoportunkat 2 idegenvezető 2 csoportban vezette körbe. Európa legnagyobb édesvízi akváriumában láthattuk hazánk legjellemzőbb halfajait. A közel két méteresre növő vizák látványa megdöbbentő volt. A vidraetetés során halszeleteket kaptak el a víz alatt az ügyesen úszó vidrák. A 70 éves sarkantyús teknős tetemes mennyiségű salátát csemegézett ottjártunkkor. A kilátóból a Bükk és a Mátra vonulatait is láthattuk. Majd 3D moziban egy csodaszép filmet néztünk meg a Tisza-tó növény- és állatvilágáról. A kis-hajók indulásáig a vízi játszótéren tutajokon próbálták ki ügyességüket és bátorságukat a gyerekek. Egy félórás hajókázás közben újabb információkat hallottunk az élővilágról. A szabadtéri állatpark megtekintése után pedig hazatekertünk.

A harmadik nap a Tiszaigari Arborétumot tekintettük meg. A szakmai vezetés közben tájékoztatást kaptunk az arborétum történetéről, az itt élő jellemző fafajokról. Megnéztük a több mint 400 éves Mátyás-fát. Megismertük a fa legendáját. Csapatverseny során, térkép alapján jellegzetes pontokat kellett megkeresni a csapatoknak, és fontos információkat megszerezve kitölteni egy feladatlapot. A tűzgyújtás után szalonnát, virslit sütöttünk. Az erdei iskola lezárásaként rókavadászatot tartottunk, ahol a gyerekek nagyon ügyesen idézték fel a három nap alatt szerzett ismereteket.

Magyarné Ficzere Andrea