A Szociális kompetencia fejlesztése Fogyatékossággal élők, SNI diákok iránti érzékenyítése című pályázatunk 2. közösségi programjára került sor 2018.12.03-án a gimnáziumban. Az ember nap, mint nap találkozik olyan emberekkel, akik valamilyen fogyatékossággal élnek. Ennek ellenére a legtöbben vagy félve közelednek hozzájuk, vagy teljes egészében elkerülik a velük való kontaktust. Hangsúlyozni kell, hogy a fogyatékosság nem betegség, hanem állapot.
A pályázatunk programjainak megvalósításával-érzékenyítő és tájékoztató előadások, Láthatatlan kiállítás megtekintése Budapesten, a Vakok és Gyengénlátók Egyesületének tagjai által tartott csörgőlabda bemutató, kiállítások, szituációs játékok, eszközbemutatók, érzékenyítő filmek megtekintése-az volt a fő célunk, hogy diákjaink az egyes társadalmi csoportokhoz és jelenségekhez, a fogyatékkal élőkhöz elfogadóbban tudjanak hozzáállni. Intézményünkben kiemelten fontosnak tartjuk a szociális kompetencia fejlesztését. Bővítettük programjainkat és a nevelési eszközeinket, hogy tanulóinkból nyitott, empatikus és segítőkész felnőtteket nevelhessünk.
A második közösségi program dátumául nem véletlenül választottuk a december 3-át, hiszen 1992 óta december 3-a a Fogyatékos Emberek Nemzetközi Napja. Az ENSZ által életre hívott világnap célja, hogy felhívja a figyelmet a betegség, baleset vagy katasztrófa következtében fogyatékossá válók problémáira. Magyarországon több mint 600 ezerre becsülik a tartósan egészségkárosodott és fogyatékossággal élő emberek számát, sorsuk alakulása közvetve a lakosság mintegy harmadát érinti. Intézményünkben az elmúlt években és jelenleg is több különféle típusú fogyatékossággal élő diák tanul. Tapasztalatunk szerint diákjaink elfogadó és empatikus közösséget alkotnak, persze azért még van hová fejlődnünk.
Dr. Beranek László, vezető főorvos előadásában megismertette diákjainkkal a fogyatékosság formáit, a fogyatékos emberekhez történő helyes viszonyulás formáira hívta fel a figyelmet konkrét példákon keresztül. Igyekezett útmutatót adni nekik a segítségadás fontosságához és hogyanjához. Gőz Andrea, a Debreceni Református EGYMI tiszafüredi telephelyének vezetője előadása főként az értelmi fogyatékosság kérdésére és az SNI típusokra fókuszált, valamint megismerhettük az intézményük működését.
„Én is lehetnék a helyedben” programunk keretében az előadásokat követően a diákoknak lehetőségük volt különböző fogyatékosság megtapasztalására Látássérült vagyok, Autizmussal élek, Nem beszélek, Mozgássérült vagyok, Érzelmileg akadályozott vagyok, Hallássérült vagyok elnevezésű termekben. A nap folyamán kerekes széket, valamint járókeretet használva megtapasztalhatták a tanulóink, hogy milyen egy mozgássérült mindennapja. A délutáni programon vendégünk volt a Református EGYMI 2 diákja is.
Köszönjük a program megvalósításához nyújtott segítségét Gőz Andreának, Dr. Beranek Lászlónak, a tiszafüredi Református EGYMI munkatársainak, valamint a 10. B osztályos segítő diákoknak.
Az eseményen készült képeket megtekinthetik a galériánkban.
Dr. Pásztorné dr. Vass Anikó
intézményvezető/pályázat megvalósítója