HAPPY-HÉT

Iskolánkban ezen a héten a Happy Hét keretein belül a diákok tanáraikkal együtt arra buzdították társaikat, hogy minél több vizet fogyasszanak. Szembesítették egymást és magukat azzal, hogy egy-egy általunk fogyasztott üdítő mennyi cukrot is tartalmaz valójában! A végeredmény elrettentő volt! A csütörtöki napon lehetőség nyílt megkóstolni a Tiszafüred és környéki települések vizeit. A diákok saját véleményük alapján szavazhattak arra, hogy melyik település vize számukra a legfinomabb! A diákok véleménye alapján a tiszafüredi víz bizonyult a legjobbnak!

Gál Dorina

7.A osztályos tanuló

Ebben az évben gimnáziumunk is csatlakozott a HAPPY-hét programsorozatához, melyet Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet munkatársai dolgoztak ki nemzetközi programok mintájára tíz éve. HAPPY, vagyis „Hungarian Aqua Promoting Program in the Young” – „Magyarországi vízfogyasztást népszerűsítő program a fiatalok körében”, a Víz Világnapjához kapcsolódó projekt.

A honlapon kész feladatok, játékok, programok találhatóak, melyekből felhasználtunk néhányat, plakátok, melyeket az iskola több pontján kihelyeztünk, illetve kiegészítettük azokat saját ötleteinkkel.

A ppt-bemutató segítségével több osztályban összefoglaltuk, miért is fontos szervezetünk számára a vízfogyasztás, miért egészségesebb a víz a cukros üdítőknél. Megbecsültük, ki mennyi cukrot visz be a szervezetébe csupán az elfogyasztott üdítőkkel havonta. Sok diákot megdöbbentett a saját számítása, sajnos voltak, aki akár 3 kilogramm felesleges cukrot juttatnak szervezetükbe ily módon. Szerencsére a többség a vízfogyasztást részesíti előnyben a hétköznapokon. Keresztrejtvényt töltöttek ki a tanulók a folyadékbevitellel kapcsolatosan, bingóztunk, verset pótoltunk folyadékivással kapcsolatos szavakkal. Az italokat csoportosítottuk a szerint, melyeket kell naponta fogyasztani, melyeket nem szabad inniuk és melyeket alkalmanként tanácsos kortyolgatni. Folyadékkal kapcsolatos szituációkat mutogattak el egymásnak a diákok, talán ezzel szórakoztak a legjobban, hiszen például testnevelés óra után ők is szaladnak vizet inni.

A tanulók által kedvelt üdítőitalok flakonjait, üvegeit gyűjtöttük már a Happy-hetet megelőzően. A 7.A és a 8.A osztályosokkal az egyik kémia órán kiszámoltuk, hogy az üdítők címkéin szereplő adatok alapján mennyi cukrot tartalmaznak. A kiszámolt mennyiséget kimértük, majd tasakokban ráerősítettük a flakonokra. Megdöbbentő mennyiségek voltak, főleg a talán legkedveltebb sötét színű szénsavas üdítő, az egyik gyümölcslé és az energiaital tartalmazott rengeteg cukrot. A méréseink eredményét az aulában megtekinthette az egész iskola. Érdekes volt nézni egyes diákok megdöbbenését, hallgatni, hogy „ilyet nem iszom többé” és hogy „jövőre is csináljunk ilyet”. Volt olyan diák is, aki már tovább fejlesztette az ötletet közkedvelt nassolni valókra, amit remélem, a közeljövőben el tudunk érni.

Csütörtökön a déli nagyszünetben a környékbeli települések és Tiszafüred csapvizét kóstolhatták meg az érdeklődők Fazekasné Gál Erzsébet ötlete alapján. Nagyon sokan éltek a lehetőséggel, hiszen mindenki szerette volna, ha saját települése lesz a nyertes. A diákok arca sokatmondó volt, többen felismerték saját településük víz-ízét, de folytatva a kóstolást, találtak ennél finomabbat illetve sokkal rosszabbat is. A szavazatok alapján a nyertes a tiszafüredi csapvíz lett, ezt a tiszanánai csapvíz követte.

Szabóné Gyöngy Gyöngyi

reál munkaközösség vezető