„Folyamatos hidratálásra van szükségünk a nap folyamán, a fizikai és szellemi egészség megőrzéséhez, a cukros italok túlzott fogyasztása viszont már gyermekkorban is elhízáshoz és fogszuvasodáshoz vezethet.”
Erre a fontos tényre hívja fel a figyelmet az ország egyik legnagyobb iskolai-óvodai egészségvédő programja, a HAPPY-hét, melyhez gimnáziumunk az idei tanévben ismét csatlakozott március 20- 24. között.
A víz világnapjához kapcsolódó egészséghéthez idén már nem csak a reál, hanem a humán, az idegen nyelvi és a testnevelés munkaközösség tagjai is kapcsolódtak. Szinte minden tanuló találkozott e témával a hét legalább egy tanórán valamilyen formában. Igyekeztünk minden tanulónak többféle módon felhívni a figyelmét a legjobb és energiamentes szomjoltó, a víz fogyasztására.
Sok osztályban hordanak kulacsot a gyerekek, melyet napközben több alkalommal feltöltenek a megfelelő hidratáltság eléréséhez.


Hagyományosan interaktív kiállítás készült, idén a 7.A-sok közreműködésével technika órán. A tanulók kiszámolták és kimérték kedvenc üdítőitalaik és néhány kávés- illetve energiaital cukortartalmát, és a kiürült flakon mellé helyezték. A bemutatót az aulában egész héten megtekinthették az érdeklődők, ahol sokan megdöbbenéssel tapasztalhatták a saját, napi szintű szénhidrátfogyasztásukat.



A 6. A osztályban természettudomány órán az állatok vízivásához kapcsolódtak, kedvencük napi vízfogyasztását rajzolták le. Az 5. A-sok kis kedvenceiket az egyik Fekete István történetből választották, a Vuk történetének állatait rajzolták le és utánanéztek, mennyi vízre van szükségük naponta. A 7. A-sok a víz körforgásáról beszélgettek és plakátokat készítettek kémia órán. A 10. A osztályban biológia órán a dehidratáltság tüneteiről, a 10. C osztályosok pedig az emberi test szerveinek víztartalmáról készítettek életnagyságú plakátot.




A National Geographic cikkei közül válogatott, vizes témájú feladatokat oldottak meg a tanulók magyar nyelv órákon. A szövegek értelmezése során kérdéseket és válaszokat alkottak, illetve előadás formájában mutatták be az egyes szövegek lényegét egymásnak.





Idegen nyelvi órákon is a víz, az egészségvédelem volt a hét témája. Több angol nyelvcsoportban angol nyelvű figyelemfelhívó rövidfilm alapján idézték fel eddigi ismereteiket, érveltek az egészséges életmód mellett angolul. A 6. A-sok még az év végi szóbeli témaköreiket is kiegészítették ezt a témát. A 12.-es franciacsoport felelevenítette a víz alapvető tulajdonságait, rövid videót néztek a vízfogyasztás szervezetre gyakorolt jótékony hatásairól, illetve francia nyelvű kvízjátékot játszottak.



Testnevelés órákon is a vizes játékok és erőfelmérés volt a heti téma. „Vizes” felmérésekben vettek részt a tanulók, ahol meglepően jó eredmények születtek. Például 2 db 0,5 literes vizespalackot legtovább 5:46 percig tartottak a lányok a 10. B-ben, illetve a 10. A-ban 2 db 1,5 literes vizesflakont a fiúk 3:00 percig bírtak emelni. A versenyek levezetéseként vizes rabló- és őrjátékot játszottak a tanulók, majd a sportolás végén a szomjukat oltották saját kulacsaikból.





Az 5-6-os diákjaink délutáni kézműves foglalkozáson is találkozhattak a vízi állatokkal, origami „aranyhalakat” készítettek.

Technika órán és tanulószobán az 5-7-esek játékos „vizes” feladatokat oldottak meg. Online kvízeket, keresztrejtvényt töltöttek ki, illetve kártyáztak, társasjátékot játszottak.


Szabóné Gyöngy Gyöngyi
reál munkaközösség vezető