KOSSUTH-NAPOK A KLG-BEN 2018

Hagyományteremtő szándékkal rendeztük meg a Kossuth-napokat – 2017 márciusában először – , hogy a gimnázium és tagintézményei kulturális és sportrendezvények, találkozók keretében tiszteleghessenek az iskola névadója előtt. A programsorozatot idén a március 9-11-i hétvégére ütemezte be intézményvezetésünk.

Szépolvasó verseny, sokszínű kulturális délelőtt és tehetség-show, sportversenyek, 1848-as emlékműsor, fizikai és kémiai kísérletek bemutatója, szórakoztatva tanító és képességfejlesztő műhelyek kínálata, ünnepélyes teremavatók kerültek be a programba, melyet a szombat esti báli mulatság zárt.

KULTURÁLIS NAP

Csütörtökön délelőtt zajlott a közkedvelt kulturális nap, mely most sem okozott csalódást; ez évben is változatos és színvonalas produkciókon szórakozhattunk. A rövidebb-hosszabb műsorszámok palettáján ott találhatók a komoly versmondás (Nőnapi köszöntő; Tatjána levele Anyeginhez; tanárok szavalatai) és éneklés (kórus-ének; népdalok; francia nyelvi csoport), az irodalmi tananyag színpadi feldolgozása (János vitéz; Lúdas Matyi), tréfás átírások („Klasszikusok újmagyarul”), vidám jelenetek (Lopótök…; A beteg disznó; Divat a XX.században: táncstílusok történelme), a magával ragadó néptánc, valamint egy népszerű magyar musical tömörített előadása (Made in Hungaria). Elgondolkodtathatta a fiatalokat  A nagy lehetőség c. jelenet az életbeni érvényesülés útjairól.

Zsúfolásig megtelt a tornaterem, s hálásan tapsoltunk a vállalkozó szellemű szereplőknek, ők pedig a tetszésnyilvánítás révén átélhették a sikert, az iskolatársak elismerését és szeretetét. Ez a közvetlen díja a felkészülés fáradalmainak, az izgalmaknak. Ám maradandó jutalom az is, hogy felejthetetlen, összetartó erejű emlékek születnek a közös munkálkodás során. Tanúsítják ezt a 12.A osztály tanulói, akik egy nosztalgikus meglepetés-számmal készültek: Egyszer volt, hol nem volt… A nyolc gimnáziumi évük alatt előadott ünnepi és szórakoztató műsoraikból válogattak össze néhányat; így köszöntek el a színpadtól, a társaktól, s köszönetet mondtak tanáraiknak. Megható pillanatoknak lettünk részesei.

Igazolva látjuk, hogy a tanórán kívüli közös programok milyen jelentős pedagógiai értékkel bírnak. Felbecsülhetetlen értéke a kulturális napnak, hogy lehetőséget ad a sokoldalú személyiségfejlesztésre, a tehetség, a kreativitás kibontakoztatására. Biztatást jelent a siker az önfejlesztéshez is.

TEHETSÉGEK NAPJA

Az előbbiekhez hasonló élményekben lehetett részünk a pénteki Kossuth Tehetségnap alkalmával is, ám a fellépők köre kibővült a tagiskoláink küldötteivel.

Szeretnénk szorosabbra fűzni a kapcsolatot azokkal az iskolákkal, ahonnan jövendő tanulóink jó része érkezik, s betekintést nyerni az ő világukba. Ugyanakkor ők is ízelítőt kapnak egy ilyen találkozáskor a mi életünkből, a körülményeinkről, a lehetőségeinkről.

Ezen a délelőttön a KLG Tiszaszőlősi Általános Iskolája, Nagyiváni Általános Iskolája, a tiszaörsi  Balkay Pál Általános Iskola és a tiszafüredi Kossuth Lajos Általános Iskola tehetséges tanulói mutatkoztak be vers- és mesemondással, énekkel, hangszeres szólóval, illetve duóval, néptánccal, mazsorett-tánccal, színpadi jelenettel. Színvonalas teljesítményüket a diákközönség őszinte figyelemmel és elismeréssel követte. Katartikus perceket élhettünk át, például mikor egy tiszaszőlősi kislány énekelte csengő gyermekhangján, sallangmentesen: „Ha én rózsa volnék…” –, vagy mikor egy nagyiváni fiú erőteljes legényes táncot adott elő.. Rácsodálkozhattunk a Kossuth általános iskola kis mesemondójának színészi gesztusokkal kísért, élénk előadásmódjára. Aktualitása miatt ideillett a tiszaörsi kisdiákok március 15-re készített ünnepi műsora, s fegyelmezett, komoly szereplésük kivívta a mi tiszteletünket is.

 Köszönjük minden vendég-tanulónak, valamint felkészítő tanáraiknak a tartalmas „kulturális ajándékot”!

Mivel az előző napi kulturális műsor időkeretébe nem fért már be néhány produkció, a tehetségek napja módot adott ezek bemutatására.

Először lépett nyilvánosság elé a kb. két hónapja alakult, öttagú KLG-zenekar. Két gitáros, egy billentyűs, egy dobos és egy énekes alkotja a szárnyait bontogató együttest. – Le a kalappal „ütős” bemutatkozásuk előtt!

Ezen a napon is énekelt nekünk Balogh Dorina(11.C). A mai délelőttön a gimnazistáknak egy   másik alkalmi együttese ropta a színpadon a fergeteges néptáncot, továbbá gyönyörködhettünk a díjnyertes mazsorett-lányok kecses mozdulataiban. A Koszta-ikrek (9.A) tangóharmonikán játszottak, zenetanárukkal együtt. Ma is hallhattunk verset, mégpedig Szabó Roland (11.B) sorait adta elő egy osztálytársa. Kertész Tímea (12.C) értően- érzően közvetítette József Attila versét: „Amit szívedbe rejtesz..”

Ismételten változatos és igényes szemle kerekedett, igazi „tehetség-show”.

A KOSSUTH TEHETSÉGNAP megnyitójában elhangzott, hogy iskolánk 2014 óta regisztrált tehetségpont. Friss hírünk, hogy március hónapban megítélték nekünk az „akkreditált kiváló tehetségpont” címet. Intézményünk igyekszik felismerni és felkarolni a tehetséges diákokat, valamint támogatni és integrálni a hátrányos helyzetű, illetve fogyatékkal élő tanulókat. Ennek szellemében meghívtunk most rendezvényünkre három fogyatékkal élő fiatalt a helyi református otthonból, hogy közösen éljük át a sokféleség jegyében zajló kulturális műsort. Jó érzéssel tapasztaljuk, hogy diákságunk befogadóan és segítően viselkedik azokkal, akiknek valamilyen fogyatékosság nehezíti a mindennapjait. Iskolaközösségünknek is vannak ilyen tagjai, ám a társaik támogatásával – nehézségeik ellenére – részük lehet a teljes értékű középiskolás létben.

TEHETSÉG-KUCKÓK

A tehetséggondozás egyik fontos útja a versenyekre és vizsgákra való felkészítés, ám intézményünk szeretne alkalmat adni, példát mutatni a más jellegű készségek kibontására is. – A sportolás, a művészetek, egyéb képességek fejlesztése terén is támogatjuk tanulóinkat.

A tehetségek napján ezért megnyíltak az ún. tehetség-kuckók, az éneklés, a tánctanítás, a fazekasmesterség, az íjászat, a gyöngyfűzés és papírhajtogatás alkalmi „tanműhelyei”. Rácsodálkozhattunk az egyszerűségükben is készségfejlesztő népi játékokra.

A természettudományos tárgyakat kísérletek révén népszerűsítették a fizika- és a kémia –szaktantermekben a felsőbb éves diákok.

Kipróbálhattuk magunkat, vajon mi köti le leginkább az érdeklődésünket, miben bizonyulhatunk – járatlanságunk ellenére is – ügyesnek. A közvetlen gyakorlati tapasztalatszerzést kínáló tevékenységek lehetőséget nyújtottak a minden emberben ott lakozó tehetség öntevékeny felfedezésére.

SPORT-DÉLUTÁN

A gimnáziumban nagy hangsúlyt kap a sportolás. Délutánonként sokféle szervezett testedzésre van lehetőség, vagy különféle csapatmérkőzések zajlanak. Sok iskolán kívüli sporttevékenységről is tudunk. A nyolcosztályos sporttalálkozókról rendre szép eredményekkel térnek haza tanulóink, s szívesen választják érettségi tárgynak is a testnevelést. Joggal vetődött fel egy sportos rendezvény gondolata.

 Hosszas tervezés és szervezés előzte meg a március 8. délutánjára beütemezett játékos sportversenyeket, és jó hangulatú, sikeres programként debütált a sportvetélkedő a Kossuth-napok keretében.

Vegyes korosztályokból állították össze a 12 tízfős csapatot, amelyek két turnusban mérkőztek a sorversenyeken. Érdekes és élvezhető feladatokban (labdaterelés, váltófutás stb.) bizonyíthatták a kicsik és nagyok az ügyességüket, gyorsaságukat, majd a kötélhúzás során az erejüket. Volt zsivaj, nevetés, a zsúfolt lelátóról szólt a rokonszenvező drukkolás.  Az iskolai fotógaléria képei jól szemléltetik a feladatokat és a résztvevők lelkes helytállását.

Az eredményhirdetéskor mindenki megérdemelten vehetett át egy kis jutalom-édességet.

A tanárok és diákok pozitív közösségi élményként könyvelhetik el ezt a két aktív órát, s már igény jelentkezett további hasonló csapatversenyekre.

TANTEREM-AVATÓK

Az intézményünk vezetése fontosnak tartja a nyugdíjas kollégák megbecsülését, a velük való kapcsolattartást.

Március 9-én ünnepélyes terem-avatásokra került sor iskolánkban. A gimnázium három olyan kiváló, ma már nyugdíjas pedagógusát tisztelték meg a névadással, akiknek a munkássága kiemelt elismerést érdemel az évek távlatából is.

Győrfi Istvánné Erzsike néni az angol nyelv tanításában töltött be úttörő szerepet. Évekig egyedül állt helyt e nyelv oktatásában, mellette az orosz nyelvet tanította, és osztályfőnök volt. Kedves, közvetlen személyisége és fiatalos nyitottsága nagyban hozzájárult, hogy tantárgyát szerették, és sokan eredményesen tanulták, sőt hivatásul választották.

Dr. Harka Ákos a kémia és biológia szaktárgyak tanáraként érkezett iskolánkba, s pályája első felében még kémia-biológia tagozatos osztályok is működtek itt. Sok tanítványt juttatott el országos tanulmányi versenyek élvonalába, sőt nemzetközi diákolimpiára, a tanítás és osztályfőnökség mellett pedig jelentős kutatói és ismeretterjesztő tevékenységet folytatott. Jelenleg is ő az elnöke a Magyar Haltani Társaságnak.

Puskás Lajos matematika-fizika szakos tanárként kötötte össze életét a gimnáziumi oktatással. Sok-sok osztályközösség élén végzett hatékony pedagógiai munkát szakmai és nevelési téren egyaránt. 2007-ben egy erős kötődésű osztálya az ő nevét viselő ösztöndíjat alapított egy tehetséges, ám hátrányos helyzetű füredi gimnazista továbbtanulásának támogatására. A tanár úr ma is kisegíti egykori munkahelyét óraadóként.

A gimnázium nyugdíjas és jelenlegi tanárai, valamint egykori tanítványok és néhány mai diák körében hangulatos kis műsorral köszöntöttük a három meghatódott pedagógust, majd emeletenként lelepleztük az érintett szaktantermek előtt kifüggesztett ismertető táblákat. Az életrajzokhoz személyes hangvételű kiegészítéseket fűztek hozzá a felolvasók, hisz volt tanítványokként, illetve hajdani pályakezdő kollégaként szóltak, és sok emlék és érzelem felidéződött az együtt töltött évekből.

A tiszteletteljes terem-avatók után kis állófogadáson koccintottunk az ünnepeltekre. Jó egészséget, életerőt kívánunk nekik a további munkálkodáshoz!

A KOSSUTH-BÁL

A Kossuth-napokat a nagyszabású Kossuth-bál zárta. A bál idén még hangsúlyosabban megcélozta az iskolaközösség összefogását, az előkészítő munkában és a kikapcsolódásban egyaránt. Tanárok, szülők, diákok adták a vendégsereg jó részét. Az ifjúság, úgy véljük, megtiszteltetésként élte meg, hogy nevelőikkel ezúttal egy nem szokásos közös élményben részesülnek.

Alkalmat ad egy ilyen összejövetel a baráti és osztályközösségeknek a közös kikapcsolódásra, egykori osztályoknak a találkozásra, az iskolaévek felidézésére, az iskolavezetésnek a felsőbb vezetőkkel való kötetlenebb kapcsolattartásra, a köszönetnyilvánításra.

Évfordulós motívuma volt a mostani rendezvénysorozatunknak, hogy 50 éve költözött a Kossuth Gimnázium a jelenlegi épületébe. A színpadi dekorációban két fényképfelvétel egymás mellé állítása szimbolizálta az eltelt időt.

Több illusztris vendég megtisztelte bálunkat. Díszvendégünk a bál védnökségét is vállaló Kovács Sándor, a Megyei Közgyűlés elnöke volt. Természetesen eljöttek a tantermeinknek nevet adó három jeles pedagógus, Győrfi Istvánné, Dr. Harka Ákos és Puskás Lajos is.

Hajnalig eltartott a mulatság. Értékes műsorban, finom étkekben volt részünk, gazdára találtak a tombolatárgyak, sokat táncolhattunk, beszélgethettünk.

Köszönet illeti e nagyszabású rendezvénysorozat minden közreműködőjét: szervezőket és megvalósítókat. Sokak összehangolt és közös munkájának eredményeként sikeres Kossuth-napokat zárhattunk.

(MZE)