Legújabb fejlesztéseink

Megújult a Kémia szaktanterem és a szertár

A gimnázium épületében, a 21. századi követelményeknek megfelelő új laboratóriumi eszközök segítik a diákok természettudományos érdeklődésének és a tanárok szakmódszertani felkészülésének erősítését. A magyar felsőoktatásban egyre nagyobb szerepet kap a természettudományos képzés, a gimnázium felkészült pedagógusai és érdeklődő diákjai a jövőben modern kémiai eszközökkel mélyíthetik ismereteiket. Célunk a természettudományos tantárgyak, így a kémia, fizika, biológia és földrajz érdekes jelenségeinek bemutatása, s általuk a világ és a természet törvényeinek, működésének a megismertetése. A kísérletekhez elengedhetetlen anyagokkal, vegyszerekkel, a vegyszerek tárolására alkalmas vegyszerszekrénnyel, a kémiai kísérletek elvégzéséhez szükséges mobil labor eszközzel bővültünk.

image001 image002

Gimnáziumunk fizikaszertárában és kémiaszertárában legutóbb húsz éve történt eszközmegújítás. A 2016/17-es tanévben sok fontos, a fizikaoktatáshoz szükséges műszert sikerült beszereznünk a tankerület anyagi támogatásával. A kémiai laborfejlesztésnek kettős célja van. Egyrészt a kísérletezések, szemléltetések révén a tanulók élményekhez jussanak, megismerjék a természettudományok örök törvényeit, másrészt fontos, hogy a pedagógusok módszertanilag fejlődjenek és egymástól is tanuljanak. Mind a nyolcosztályos tagozaton tanuló általános iskolai, mind a négy évfolyamos tanulóink lehetőséget kapnak a természettudományok tapintható közelségben való tanulmányozására. Az emelt szintű érettségi követelményeihez a felkészítés-a laborgyakorlat eddig nem helyben valósult meg. 2015/16-os tanévtől a Tiszafüredi Tankerület, valamint a szolnoki Széchenyi Gimnázium igazgatójának segítségével sikerült az Öveges-labort igénybe vennünk. A 2016/17-es tanévben Polgármester Úr ingyenesen rendelkezésünkre bocsájtotta az önkormányzati buszt, mely nagy segítséget jelentett a fakultációs diákok, illetve a felkészítő tanár Szolnokra utaztatásához.

Az új vezetőség munkáját elkezdve, 2016 augusztusában jelezte a fenntartó felé, hogy a kémiai eszközökkel, a vegyszerek tárolásával probléma van. A tanév során kerestük a megoldást a problémára. A Kossuth Lajos Gimnáziumban 2017 augusztusában megkezdődött a kémia szertár-miután a szertár újra visszakapta a szertár funkcióját-átvizsgálása, az eszközök, vegyszerek selejtezése. A vezetőség, illetve a segítségünkre lévő kémia tanárok döbbenten szembesültek a szertárban tapasztalt állapotokkal, eszközökkel, vegyszerekkel, a több évtizedes felelőtlen tárolással. Számos ismeretlen, felcímkézetlen vegyszert találtunk. A vegyszerek tűzveszélyes helyen-nem vegyszerszekrényben- voltak tárolva éveken keresztül, a falban kialakított helyiségben. A több hetes selejtezést a két kémia szakos kolléga végezte, Ceglédi Erzsébet és Szabóné Gyöngy Gyöngyi. Köszönet azon 9. A osztályos diákoknak és kollégáknak, akik segítségükre voltak.

image005 image006 image007

A fenntartó felé jeleztük a problémát, felvették a kapcsolatot egy veszélyes hulladékot elszállító céggel, amely elszállítja a gimnáziumból a veszélyes vegyszereket, anyagokat. A balesetveszély elkerülése érdekében mi felvettük a kapcsolatot a JNSZ Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatósággal. Az igazgatóság Katasztrófavédelmi Mobil laborja a veszélyes vegyszerek tárolását megoldotta az intézményen belül az elszállításukig.

image011

A Kossuth-bál bevételével tudtunk hozzájárulni a laborfejlesztéshez, ebből tudtuk megvásárolni a vegyszerszekrényt közel 300.000 forintért. A tankerület anyagi hozzájárulásának köszönhetően-a költségvetésünkből, a szakmai-dologi kiadásaink terhére – szereztük be a mobil vegyi fülkét több mint 1 millió FT értékben, valamint kb.200.000Ft értében vegyszereket.

image013 25400683_10211364848820406_1776590146_o

A fejlesztésektől egyebek mellett azt is várjuk, hogy segíti majd a reálterületek iránti érdeklődés növekedését, illetve a továbbtanulásnál többen fogják a reálszakokat választani. Azzal, hogy a tanárok ezeken az órákon érdekes bemutatókat tartanak ahelyett, hogy  kizárólag „száraz képleteket” írnak fel a táblákra, meghozzák a fiatalok kedvét ahhoz, hogy a kémiával és a fizikával behatóbban foglalkozzanak. A kémiai szaktanteremben interaktív tábla található, amely lehetővé teszi az interaktív tananyag használatát. További terveink között szerepel a tanulói megfigyelések rögzítésére alkalmas digitális kamerával ellátott mikroszkóp megvásárlása, mely segítené a biológia tanárok munkáját. Szükség lenne új tanári asztalra, mely megfelelő a kísérletekhez, valamint a diákok számára megfelelő-kísérletekhez alkalmas-padokra is.

image019 image017

A kémia szaktanterem megszépült egy periódus rendszerrel is, melyet Ágoston József és Serbán Csaba készített, és Szabóné Gyöngy Gyöngyi tanárnő irányításával a 9.A osztály diákjai helyeztek fel a falra. Az új, érdemi munkára alkalmasabb, tanulóbarátabb környezetben a diákok minden eddiginél szerteágazóbb kémiai tudásra tehetnek szert; egyszersmind a gimnázium még vonzóbb lehet az intézmény vonzáskörzetében élő
szülőknek, diákoknak.

image021 image023

Köszönjük mindazok munkáját és anyagi támogatását, akiknek köszönhetően az eddigi fejlesztések megvalósulhattak.

 

Dr. Pásztorné dr. Vass Anikó

intézményvezető