Foglalkozásaink alatt betekintést nyerhettünk a napelemek elméleti és gyakorlati hátterébe, melyet Dékány László tanár úr és diákjaink saját előadásokkal színesítettek. Első alkalommal megismerkedtünk annak típusaival, fizikai alapjaival, hogy kellő tudás birtokában elkezdhessük a méréseket.
Csoportokat alkottunk és mérési jegyzőkönyv segítségével vizsgáltuk a feszültséget és áramerősséget különböző ellenállási értékek függvényében soros, illetve párhuzamos kapcsolásnál.
Az eredményeket digitalizáltuk és függvények segítségével becslést készítettünk egy nagyobb napelem maximális teljesítményéhez.
Következő célkitűzésünk szintén a teljesítmény megállapítására irányult, azonban itt már figyelembe vettük a dőlésszöget is, így reálisabb képet kaptunk, hogy milyen is lehet ez a fajta energiaforrás a mindennapokban.
Segítésünkre volt egy előre elkészített makett, aminek felépítését alapul vettük vizsgálatunk kezdetekor.
Az újabb technikáktól sem zárkóztunk el, a szögeket nem csupán szögmérővel, hanem telefonnal is mértük, így még precízebbek lehettünk.
Zárásként Dékány László tanár úr egy előadásban összefoglalta a kapott eredményeket. Itt összehasonlítottuk a csoportok adatait és kivetítettük egy átlagos család energiaszükségletére a teljesítmény optimalizálásával, felhasználva megszerzett ismereteinket.
Véleményem szerint tudásunk ismét gyarapodott, ami később akár a saját házunk optimalizálásában is segítségül szolgálhat.
Rideg Éva
12.B osztályos tanuló