SZOCIÁLIS KOMPETENCIA FEJLESZTÉSE, FOGYATÉKOSSÁGGAL ÉLŐK, SNI DIÁKOK IRÁNTI ÉRZÉKENYÍTÉS CÍMŰ PÁLYÁZATUNKHOZ KAPCSOLÓDÓ ALKOTÓI PÁLYÁZAT

A Klebelsberg Központ által meghirdetett sikeres pályázatunk a megvalósítás utolsó lépcsőfokához érkezett. A pályázattal elnyert összeg révén számos programot tudtunk megvalósítani, mellyel hozzájárulhattunk diákjaink szociális kompetenciájának fejlesztéséhez, a diákok érzékenyítéséhez.

A szocializáció során a tanuló szociális környezetében sajátítja el a társas kapcsolatok kiépítéséhez és fenntartásához szükséges ismereteket és készségeket, amelyek lehetővé teszik, hogy a későbbiekben a társadalom aktív tagja legyen. Mivel a szocializáció egyik helyszíne az iskola, az oktatásban részt vevőknek meghatározó szerepük van a hatékony szocializációs folyamatok irányításában. A szociális készségek összefüggnek a kognitív készségekkel, a kognitív irányú fejlesztések kedvező hatással vannak a tanulók szociális készségeire, és fordítva. A kognitív és szociális képességek között egyensúly áll fenn. A szocializáció tanulható és tanítható folyamat, a szociális képességek és készségek fejlesztése minden tanuló érdeke, a társadalomnak pedig természetes elvárása. Ezért nagyon fontosnak tartjuk, hogy eszközeink, módszereink tárházát bővítsük a szociális kompetencia fejlesztése érdekében. A tanév során megvalósított pályázatot, a programokat „Jó gyakorlatként” kívánjuk megvalósítani a következő tanévekben, valamint továbbadni a tagintézményeink számára is.

Az utolsó program megvalósításában segítségemre volt a humán munkaközösség. A munkaközösség-vezető, Tóthné Kovács Irén irányításával 2019.01.19-ei benyújtási határidővel pályázatot hirdettek meg, melyre olyan pályaműveket vártunk, melyek középpontjában a sérült emberek elfogadása áll. Különböző formai és műfaji megvalósításban gondolkodhattak a diákok, írhattak verseket, elbeszéléseket, készíthettek képzőművészeti alkotásokat. A pályamunkákból kiállítást rendeztünk a földszinten, ahol a diákok megtekinthették, illetve elolvashatták a diáktársaik által készített remek műveket.

Vers kategória:

  • Tudesze Petra (6.A)
  • Törőcsik István (11.A)
  • Gulyás Erik (11.A)
  • Koncz Dávid (11.A)
  • Nagy Tamás (11.A)

Képzőművészeti kategória:

  • Lázók Zinajda (6.A) Vannak, aki nem olyanok, mint mi című posztere
  • 10.A osztály rajza
  • Nász István (11.C )Mindannyian mások vagyunk című fotó montázsa
  • 10 A osztály Nem vagyunk egyformák…de mindannyian egyformán ragyoghatunk című rajza
  • 11.A osztály Adjunk esélyt a fogyatékosoknak is! című plakátja
  • Gábor Antónia (6.A) rajza
  • Tudesze Petra (6.A) rajza
  • Lázók Zinajda (6.A) rajza

VERSEK AZ ESÉLYEGYENLŐSÉGRŐL



Nincs kivétel!

Felkeltem korán, hogy suliba mehessek,
új osztálytársam lesz, ha az ofő át nem vert!
Hamar a suliba értem,
hogy az osztálytársamat megnézzem.
 
Meg is láttam egyhamar,
de az élmény összekavart.
Hogy mi? Ő? Ki gondolta volna?!
– de a lábaim automatikusan mozogtak oda.
 
Belül nagyon csalódott voltam,
de ennek ellenére megszólítottam.
Szegény egyedül szomorkodott,
hisz kívülről elég ocsmány volt.
 
Kerekesszékben ült, csak ennyi a baj,
de a többiek e láttán rá se pillantottak.
Meg akartam nekik mutatni,
hogy egy igazi jó barátot is lehet vele szerezni.
 
Ahogy beszélgettünk, ő csak mosolygott.
Nem is olyan rossz!
Órákon mellém ültette az ofő,
mert látta, hogy nekem már barátom ő.
 
Segítettem neki az órákon mindenben,
tesin is külön csak vele labdáztam egy az egyben.
Ebédnél is vele voltam, nagyon jókat ettünk,
a házikat is együtt írtuk, sokat nevettünk.
 
Elválaszthatatlanok lettünk,
játszottunk sokat együtt,
a többiek is csatlakoztak,
így az osztályban a gyerekek összefogtak.
                            (Tudesze Petra 6.a)




Mindenki vágyakozik a szeretetre,
A sorstól ezt mindenki kiérdemelte.
Segítsünk egymáson, ha kell, jó szóval,
ha kell, jó szívvel, segítő szándékkal!
 
Egészségesek és fogyatékkal élők,
beszéljünk együtt az egyenlő esélyről!
Figyeljünk egymásra egyformán mindig!
Ne csak akkor, mikor tőlünk ezt kérik.
 
Segítsünk a zebrán a gyengénlátónak,
egy lépcső alján váró tolókocsisnak!
Segítsünk, ha kell, örömmel, jó szívvel!
Így tud csak EMBER maradni az ember
               
(Törőcsik István, 11.A)


Egy világban
 
Itt élünk egy világban
Más „hibájukról” nem tehet
Mi elfogadjuk embertársainakat
Kik nem kaptak lábakat, kezeket
 
S bár sorsuk gyakran gyötrelem
kihívásokkal teli
Segítő kezek között
Napjuk mégis örömteli.
 
Fogjunk hát össze mindannyian
Nyújtsunk baráti kezet
Hogy mindennnapjainkban
Ott legyen a szeretet
               
(Gulyás Erik, 11.A)




Segítsd azt, aki sérült,
segítsd őt, aki elesett!
Akkor is, ha ilyen tettért,
nem jár semmilyen kereset.
 
Segítsd azt, aki gyengébb,
segítsd őt, aki magán nem bír!
És te mindig legyél gyengéd,
mikor látod, hogy más sír!

(Varga István, 11.A)




Mindig nagyon figyel a gyerekekre az oma
Főleg ha egy kicsit megszaladt a kromoszóma
A süketek kigúnyolásáról hallani sem akarok
De ha nincs kezed még lehet fakarod
 
A látás sérült barátomnak sosem jó a kedve
Pedig nagyon jó ember s vakon bízhatsz benne
Sajnos vannak akik betegen születnek
De hát mondhatok én verset a süketeknek

(Nagy Tamás, 11.A)

Gratulálunk a kiváló pályaművekhez!

Dr. Pásztorné dr. Vass Anikó

intézményvezető/ a pályázat megvalósítója