Iskolánk sikeresen pályázott az Erasmus akkreditációra, amely többféle tevékenységet foglal magában:
-Az intézményünkben tanító pedagógusok számos külföldi továbbképzésen vehetnek részt 4 éven keresztül, amelyben fejleszthetik idegen nyelvi kompetenciáikat, módszertani tudásukat, informatikai készségeiket. Ezek a kurzusok lehetővé teszik számukra más kultúrák megismerését is. -Továbbá, a partnerségi és a kisléptékű projektek mellett ebben a pályázati formában is részt vehetnek majd diákcsoportok külföldi tanulmányutakon, iskolalátogatásokon
Erasmus akkreditáció beszámoló 2024/25-ös tanév
2024. Augusztus végén egy csoportos diákmobilitást valósítottunk meg Finnországban
10 diák és 2 kísérőtanár utazott Nykarleby városába, hogy közös tevékenységeket hajtson végre finn diákokkal, miközben megismerkedtek az ország oktatási rendszerével.
A finnországi beszámoló itt olvasható:
2024. augusztus 21. és 28. között gimnáziumunk 10 fős diákcsoportja,
Czinege Bence (10.A), Drén Botond Pál (9.A), Fodor Laura Dorina (8.A), Gólya Bianka (9.A), Halász Virág (9.A), Hamar Péter (8.A), Holló Tekla Anna (8.A), Kiss Milán (9.A), Pető Gréta (8.A), Sipos Illés Zsolt (8.A), és két kísérőtanár, Monok Péter és Monokné Andrási Edit az Erasmus akkreditáció segítségével elutazhatott Finnországba, Nykarleby településére. A következőkben a diákok véleményét lehet olvasni:
“Már az indulás előtti napokon nagyon izgultam és vártam az utazást. Életemben először utaztam repülővel, amitől egy kicsit féltem de nagyon élveztem.”

“Az elején tartottam attól hogy mi lesz velem egy idegen országban, hogy fogom magam megérteni az emberekkel de, pozitívan csalódtam.A Finn emberek rettentő kedvesek és hagynak időt hogy nyugodtan meg tudj fogalmazni egy mondatot.”

“Tanulságosnak találtam az utazást, gyakorolhattuk az idegen nyelvet, más természeti közegben mozoghattunk. Sokkal másabbak az erdők, mivel itthon tölgyfa erdők vannak szinte mindenhol, Finnországban viszont nagyon sok fenyőerdő volt. Az erdők talaját kő és moha borította, volt sok vad termés, mint például az áfonya és a lingonberry.”

“Az ottani csapat is nagyon jól tudott angolul, és tanítottak nekünk finn szavakat, mi pedig egy kis ízelítőt adtunk a magyar nyelvből nekik. Az iskolában több játékot is játszottunk velük.”

“Nagyon tetszett , hogy vigyáztak a környezetre, semmit nem dobtak el. Csak is kizárólag a kukába rakták a szemetüket. Gyönyörű környezetben élnek és tanulnak is egyaránt amiért be kell valljam egy kicsit irigylem is őket.”
“Játszottunk velük ügyességi játékokat, sütöttünk sütit, melyhez még az alapanyagot is közösen gyűjtöttük, beszélgettünk, és bújócskáztunk.”

“ Nagyon szimpatikus volt, hogy sokan járnak biciklivel és hogy az autósok mennyire vigyáznak rájuk meg hogy milyen türelmesek a gyerekekkel szemben.”
“A harmadik nap az kicsit húzós nap volt mivel akkor találkoztunk elsőnek a finn diákokkal és akkor tudtunk szembesülni úgy igazán azzal, hogy ki mennyire bátor és hogy mennyire tudjuk kifejezni magunkat angolul. Nekem ez a nap nagyon sokat segített mert tudtam a finnekkel kommunikálni ami által biztos hogy javult az angolom.”
“Az ötödik nap elmentünk a rénszarvas farmra ahol egy nagyon kedves hölgy elmondott néhány érdekességet a szarvasokról és utána meg engedte hogy megetessük és simogassuk a szarvasokat. A farm után elindultunk egy másik tengerpartra ahol szintén piknikeztünk meg sütögettünk négyen bementünk a tengerbe megmártóztunk.”

“Örömmel tölt el, hogy más nemzet kultúráját is megismerhetem. Sokat fejlődött a szókincsem és a kiejtésem is egyaránt. Nagyon tetszett az iskola és az, hogy a tantermeken kívül is rendszeresen tartanak órákat.”
“Az emberekről az a tapasztalatom, hogy mindenki nagyon kedves, segítőkész, közvetlen, elfogadó és egészséges életmódot folytatnak. A közös programok segítettek közelebb kerülni a finn csapathoz.”

“Az egyhetes túra alatt nagyon sok élményben volt részem, számomra fontos volt, hogy más kultúrát és a velem egykorú diákoknak az életét megismerjem.”
“Számomra a legmaradandóbb élményt a discgolf program adta, ez abból állt, hogy a szabadban egy frizbit kellett végigdobni 10 különböző kosárba az előre meghatározott pályán, számított a pontosság, az ügyesség és hogy minél kevesebb dobással végigérjünk.”

“Az egész utazás hatalmas élmény volt, ugyanis ilyen távol még soha nem voltam a családomtól és kicsit tartottam az úttól. Repülni sem repültem még így az is újdonság volt. Ahogy először felszállt a gép minden aggodalmam megszűnt, mert nem volt hátra csak előre. Nagyon köszönöm a lehetőséget, hogy részt vehettem az utazáson.”
“A szokványos tantárgyakon kívül megtanulnak alapvető dolgokat is, mint például, főznek, varrnak, barkácsolnak az iskolában, ami a mindennapi életben elengedhetetlen.”
“Több érdekességet is megtudhattunk például: egy nap 4 darab órájuk van viszont a miénkkel ellentétben nem 45 hanem 70 perces egy tanóra vagy, hogy az iskolába zokniba tartózkodnak.”

“Összességében ez a finnországi utazás fantasztikus lehetőséget biztosított számunkra, hogy mélyebben megismerjük a finn kultúrát, fejlesszük nyelvi készségeinket. A programok változatossága és a barátságos vendéglátók mind hozzájárultak ahhoz, hogy felejthetetlen élményben legyen részünk.”
“Mindig fájdalmas a búcsú ez most sem volt más ként hisz rengeteg barátság alakult ki ez alatt az egy hét alatt így nem volt kellemes ott hagyni őket és páran még azt is kívántuk hogy még egy hetet hagy maradjunk.Nagyon hálás vagyok hogy eljuthattam Finnországba rengetek élménnyel és tapasztalattal tértem haza.”

“Összességében teljesen más volt, mint az itthoni élet, de nekem az is nagyon elnyerte a tetszésemet, néhány dolgot saját iskolámban is szívesen látnék belőle. Köszönöm szépen ezt a csodás utazást a kísérő/szervező tanáraimnak Monokné Andrási Edit tanárnőnek és Monok Péter tanárúrnak, de ahogy kinn megszoktuk Edó néninek és Peti bácsinak.”
A találkozóról készült film itt tekinthető meg:
- Decemberben 10 tanuló és 2 kísérőtanár vett részt a portugáliai mobilitáson, amelyben egy canico-i iskola fogadott minket. A találkozó folyamán betekintést kaphattunk az intézmény mindennapjaiba.
A portugál csoportos diákmobilitásról szóló beszámoló itt található:
Iskolánk Erasmus akkreditációja segítségével 2024. december 7. és 14. között egy 12 fős csapat vett részt egy portugáliai rövid távú diákmobilitáson. A diákok: Boruzs Alexandra (8.A), Czinege Rozina (8.A), Csőke Linda (9.B), Fodor Zoltán József (10.B), Hajdu Nikol Jázmin (9.B), Józsa Attila Noel (8.A), Kertész Attila Noel (9.A), Lendvay Laura Judit (8.A), Lisztes Lilien (8.A) valamint Molnár Donát (8.A). A két kísérőtanár: Magyarné Ficzere Andrea és Monok Péter.

Az iskola, amelyik fogadott minket, egy régi partnerünk Canico városában, Madeira fővárostól 20 kilométerre, a koordinátor pedig Maria dos Anjous, a helyi énektanár, akivel több pályázatban vettünk már részt közösen.

A diákmobilitás fantasztikus lehetőséget biztosított az ismeretszerzésre a következő tevékenységek elvégzésével:
- Az iskolában járva-kelve, órák menetébe belepillantva megismerkedtünk a portugál oktatási rendszer sajátosságaival, a diákok mentalitásával, tanuláshoz való hozzáállásával, életmódjukkal, napirendjükkel.
- Több órán részt vettünk, ( testnevelés, tánc, varrás, horgolás, hímzés, sajátos nevelésű igényű diákokkal való foglalkozás, művészetek, ének, zene, dráma, robotika), így lehetőségünk volt ezen tantárgyakat alaposabban górcső alá venni, összehasonlítani a mi mindennapi tanítási gyakorlatunkkal.
- A diákjaink nyelvi képességi fejlődtek, hiszen a kezdetektől használták a közös munkanyelvet, az angolt. Az első iskolai nap egy prezentáció segítségével mutattuk be országunkat, városunkat, iskolánkat. Később a tanulók egyre bátrabban fordultak a portugál társaikhoz, és barátságok is szövődtek közöttük.
- Magyarné Ficzere Andrea tanárnő egy fél órás táncos (zumba) testnevelés órát tartott a portugál gyerekeknek.
- A környéken tett kirándulások alatt felfedezhettük a sziget látnivalóit: a legmagasabb tengerparti sziklát, a trópusi kertet, a keleti tengerparti sziklavonulatokat, az északi lávamendecéket, a híres babérlombú erdőket, eukaliptusz ligeteket, II. Károly, az utolsó magyar király sírját. Közben történelmi, földrajzi és biológiai ismeretekkel lettünk gazdagabbak. (Számtalan alapvető információt kaphattunk a sziget keletkezéséről, a környező szigetvilágról, annak állat és növényvilágáról, az első telepesekről…)
- Az iskolához tartozó Sea School intézményébe elsétálva a diákoknak lehetőségük volt kipróbálni tengeri sportokat, így hangolva őket a sportos életmódra: az eldugott, védett öbölben a csapat tagjai nyugodt körülmények között kajakozhattak, SUP-on állva evezhettek, felszínen búvárkodhattak, megfigyelve a tenger élővilágát.
- A Fun Art múzeumba belépve különféle optikai illúziókkal találtuk szembe magunkat. Ezeknek a magyarázatát aztán angol nyelven is megkaptuk.
- Kulináris élményekkel is gazdagodtunk: megkóstoltuk a híres madeira-i étkeket, a maracuja szósszal ízesített halat, babérfa ágára tűzdelt pácolt marhahúst, a fehérboros, fokhagymás marinádban érlelt disznóhúst, a híres fokhagymás kenyeret, az ízletes mézes sütit és a számtalan finomabbnál finomabb trópusi gyümölcsöt: guava, mangó, ananász, angol paradicsom, madeira-i banán, maracuja, avocado stb…
Monok Péter
December 18.
A mobilitásról készült film itt látható:
2025. Áprilisban egy török partnerintézmény fogadott minket néhány napra.
A mobilitásról készült cikk itt található:
Április 20. és 25. között iskolánk négy, 9. évfolyamos tanulójával (Csőke Kitti, Kiss Zsuzsanna, Tari Edit és Tóth Réka Anna) és Monok Péter kollégámmal 5 felejthetetlen napot töltöttem Törökországban.
Első nap felfedeztük Isztambul legismertebb nevezetességeit, meglátogattunk egy bazárt és helyi specialitásokat kóstoltunk. A következő három napot Izmitben töltöttük, ahol betekintést nyerhettünk egy iskola hétköznapjaiba, valamint velük ünnepeltük a nemzeti szuvereneitás napját és a gyereknapot. Az iskola tanárai és tanulói szeretettel fogadtak minket, élményekkel megpakolva érkeztünk haza.

Köszönöm szépen a magam és a diákok nevében is Monok Péter kollégámnak, hogy megszervezte ezt az utazást számunkra.
Hegedűsné Trázsi Mária
A találkozóról készült kisfilm itt tekinthető meg:
Tanártovábbképzések:
A tanév folyamán összesen 13 tanár továbbképzését terveztük, ebből már 10 fő mobilitása teljesült: kollágáink különböző képzéseken vettek részt Tenerifén, Máltán, Mallorcán és Rovinjban. Három pedagógus augusztus végén fog Máltára utazni, hogy angolt tanuljanak.
2024. Július
Demján Adalbert Horvátországba, Rovinj-ba utazott. A továbbképzésének címe: A 21. századi kszségek fejlesztse PBL, MI és alkalmazások segítségével.
A képzést összefoglaló prezentáció itt tekinthető meg:
Demján Mária is Horvátországba, Rovinj-ba utazott. A továbbképzésének címe: Itt és most, jelenidő és énidő. Feszültségoldás mindfulness és relaxáció útján.
A kurzusról készült összefoglaló itt található:
Virág Imre Máltára utazott egy nyelviskolába, hogy egy hetes angol nyelvi kurzuson vegyen részt.
A kurzusról készült összefoglaló itt található:
2024.Augusztus
Dékány László Spanyolországba, Tenerife-re utazott. A továbbképzés címe: Intelligent Assessment and Evaluation
A kurzusról készült összefoglaló itt található:
Dékányné Szabó Enikő is Spanyolországba, Tenerife-re utazott. Az ő képzésének címe: Outdoor Learning: Urban Nature to Great Outdoors
A kurzusról készült összefoglaló itt található:
Hajdu Éva Mónika szintén Spanyolországba, Tenerife-re utazott. A kurzus címe: Stress Relief and Well- being strategies for Teachers
A kurzusról készült összefoglaló itt található:
2024. Október
Dr Pásztorné dr Vass Anikó Spanyolországba, Tenerife-re utazott. A kurzus címe: Design the Positive: Positive Thinking, Communication and School Spaces
A kurzusról készült összefoglaló itt található: —
Bekéné Németh Tímea is Spanyolországba, Tenerife-re utazott. A kurzus címe: Stress Relief and Well- being strategies for Teachers
A kurzusról készült összefoglaló itt található:
Fehér Nándor Máltán talált egy képzést, ahol angol nyelvet tanulhatott egy hétig.
A kurzusról készült összefoglaló itt található:
2025. Április
Szabó Attila a Spanyolországhoz tartozó Mallorca szigetén tanult angolt egy hétig.
A kurzusról készült összefoglaló itt található: —
2025 Augusztus
Borbélyné Gurcsák Judit
Kátai Andrea
Csordás Valéria
- Októberben az Erasmus napok keretien belül egy szakmai délutánt tartottunk a régió iskoláinak, Hogyan lehet sikeres egy Erasmus akkreditció? címmel.
Az előadásra készült power point prezentáció itt található:
Diákjaink egy videó segítségével mondták el, hogy mit adott nekik az Erasmus. A kisfilm itt található.