Világ legnagyobb tanórája a Kossuth Lajos Gimnáziumban

Az ENSZ 2015 szeptemberében indította útjára a „Project Everyone” kampányát, amelyben a Világ Legnagyobb Tanórája keretében a 17 újonnan megfogalmazott Globális Célját szeretné megismertetni a gyerekekkel. A kezdeményezéshez világszerte számos ország – köztük Magyarország is – csatlakozott.

Iskolánk hatodik éve vesz részt a projektben, melynek ebben az évben kiemelt témája a minőségi oktatás, de a korábbi évek kiemelt témái is feldolgozásra kerülhettek.

Az órákat 2022. október 3 – 7 között kellett megtartani. Több kollégánk is fontosnak tartotta, hogy részt vegyen a projekt megvalósításban.

Dékányné Szabó Enikő a 10. A osztállyal két angol órán kapcsolódott be a programba. Az első órán a diákok ötleteltek a globális, helyi és egyéni problémákról, majd ezeket összevetették az ENSZ által megjelölt 17 célkitűzéssel. A második órán, a célok csoportosítása során, a tanulók pontosabb betekintést nyertek abba, hogy mely problémák érintik a bioszférát, a társadalmat és a gazdaságot. Ezen kívül a biodiverzitás megőrzésének fontossága került a foglalkozás középpontjába.

Bekéné Németh Tímea Brigitta a 11. B osztállyal szintén angol órán valósította meg a világ legnagyobb tanóráját, melyen a fenntarthatóság fogalmát tisztázták. Megbeszélték, milyen égető kérdések merülnek fel a témában, valamint hogyan befolyásolják az említett problémák a mindennapi életünket. Többen a csoportból nyelvvizsgára készülnek, így nagy segítséget jelentettek számukra a feladatok.

Kátai Andrea a 10. BC német csoporttal, Csordás Valéria pedig a 12. B osztállyal a minőségi oktatással kapcsolatban néztek meg egy gondolatébresztő előadást, majd saját gondolataikat is megfogalmazták a témában. Az óra célkitűzése az volt, hogy a tanulók felismerjék az iskola, az oktatás szerepét a fenntartható életmód kialakításában.

Hajdu Éva Mónika a 9. B osztály egyik angolos csoportjával a „Merre halad a világ? Rendszergondolkodás a klímaváltozásról” című órájának, angol nyelvre átdolgozott, kissé módosított változatát valósították meg. A tanulók megismerkedtek a globális céljokkal, majd játékos feladatok segítségével próbálták felderíteni a klímaváltozás hatásait. A tanóra végén megnéztek néhányat a klímavédőkkel készült angol nyelvű videókból és ennek alapján megvitatták, hogy mi mit tudunk tenni a klímavédelemmel kapcsolatban.

Dr. Pásztorné dr. Vass Anikó a 9. A osztály egyik angolos csoportjával szintén a klímaváltozás és a fenntartható fejlődés témájával foglalkozott. Miután tisztázták a fogalmakat és az oktatás szerepét a témában, példákat gyűjtöttek arra, hogyan lehet a klímaváltozás negatív hatásait csökkenteni. Ezután megnéztek egy Podcastot is a témában, azután pedig csoportmunkában összegyűjtötték a klímaváltozás pozitív és negatív hatásait.

K Nagyné Pataki Noémi a 9. A osztály másik angolos csoportjával az éghajlatváltozás elleni küzdelem lehetséges módjaival foglalkozott a Climate hopes (Klíma remények) című prezentáció segítségével. Ezen a tanórán a prezentáció végén található kérdéseket próbálták csoportokban megválaszolni a diákok és a lehetséges megoldások egyéni szinten való megvalósíthatóságáról folytattak beszélgetést angol nyelven.

Dr. Drénné Takács Krisztina a 9. A osztály németes csoportjával a globális célokkal ismerkedett meg, majd megbeszélték, mit tudnak tenni az egyes célok eléréséért. Ezután Ürge-Vorsatz Diána előadását nézték meg a klímaváltozástól.

Köszönjük a kollégák és a diákok munkáját!

Hegedűsné Trázsi Mária