
2024 januárjától egy újabb együttműködési pályázatban vesz részt a Kossuth Lajos Gimnázium. A pályázat címe: Think Blue, go green and drink clean. A projekt fő témája a vízkészlet megóvása. A két év alatt egy izlandi, egy spanyol valamint egy török iskola diákjaival és tanáraival fogunk együtt dolgozni ebben a témában. Az első találkozónak Spanyolország ad otthont, ahol a víz szennyezésének fő okait vizsgáljuk meg, majd Törökországban megnézzük a következményeket, a magyar találkozó alatt megoldásokat vázolunk fel, az izlandi mobilitás során pedig vízisportokkal és a víz észszerű felhasználásával foglalkozunk majd.

Miután elkészítettük az Erasmus falat, logóversenyt hirdettünk, nemzetközi szinten is. A legötletesebb logók itt láthatók. A legfelső alkotás nyerte a nemzetközi versenyt is. Hegyi Gréta, 9.B osztályos tanuló munkája.
Projekttalálkozó Spanyolországban
2024. május 23. és 28. között a tiszafüredi Kossuth Lajos Gimnázium 5 diákjának ( Gulyás Márk, Oláh Attila Levente, Szabó Tivadar Imre, Szepesi-Gacsal Anna és Turcsán Balázs Áron) és két kísérőtanárának (Virág Imre és Monok Péter) volt lehetősége kiutazni Spanyolországba, hogy részt vegyen a Think Blue, Go Green and Drink Clean című kisléptékű Erasmus+ partnerségi pályázat első találkozóján, ami Sant Celoniban került megrendezésre.
A diákok fogadócsaládoknál voltak elszállásolva, ami nagy előny, hiszen így sokkal hatékonyabban tudják fejleszteni idegen nyelvi képességeiket, valamint beleláthatnak egy spanyol család életének mindennapjaiba is.
A találkozó témája a víz szennyezése volt, ezen belül pedig enenk okaival foglalkoztunk. Az egyik nap egy szabadtéri kiállításon vettünk részt, ahol a környék általános is középiskolái képviseltették magukat egy- egy standdal. A mi fogadó iskolánk azt mutatta be, hogy lehet a vizeletet megtisztítani. Egy másik feladat a lakóhely környezetének megtisztítása volt, egy Clean up nap keretein belül. Ellátogattunk a közeli patakhoz is, ahol megismerkedhettünk ennek élővilágával valamint víztisztasági vizsgálatot is tartottunk. A tengerparton, Lloret de Mar-ban neoprén ruhába bújva vizsgálhattuk meg a tenger élővilágát, és tudhattunk meg részleteket a tiszta és a szennyezett víz jellemzőiről. Egy szabadnap alkalmával pedig Barcelonába is elutaztunk, hogy megismerkedjünk a nevezetességekkel, a Gaudi ihlette építészeti műremekekkel (Casa de Milla, Casa de Batló, Sagrada Familia), sétáltunk a híres utcán a La Rambla-n, valamint a spanyol építészet különböző részleteit bemutató Poble Espanol nevű helyet is felfedeztük.
A találkozón megismerkedhettünk az izlandi partnerekkel valamint nagy örömmel találkoztunk ismét a török és spanyol tanárokkal.
Tiszafüred, 2024. május 31.
Projekttalálkozó Törökországban, Borbélyné Gyurcsák Judit szemével.
2024. szeptember 28-tól volt lehetőségem október 4-ig részt venni Törökországban a projekttalálkozón. Számomra az út nagyon sok pozitívummal járt.
Szerencsésnek érzem magam, hiszen az utazó tanulócsoportból négy fő a saját osztályomba jár. Mindazok ellenére, hogy még csak második éve vagyok osztályfőnöke ezen gyerekeknek, így is azt mondhatom, nagyon jó kapcsolatot sikerült kialakítanom velük. Ennek az utazásnak köszönhetően mindez tovább mélyült. Lehetőségünk nyílt megismerni egymás egy teljesen más környezetben, szituációban, illetve alkalom adódott arra is, hogy túllépjünk az egyszerű tanár-diák kapcsolaton, s egy-egy elgondolkodtató, mélyebb elmélkedést igénylő témában is beszélgethessünk. A diákok nagyon nyitottak, őszinték voltak az utazás során is.
A gyerekek is közelebbről megismerhették egymást, a velük párhuzamos osztályból jövő tanulóval is nagyon jó kapcsolatot építettek ki, azóta is minden nap beszélgetnek.
A fogadó családokkal szinte azonnal sikerült megtalálniuk a diákoknak a közös hangot, nekünk pedagógusoknak is kellemes társaságot jelentettek a különböző országból származó, de mégis hasonló problémával küzdő kollégák. Szívélyességük, közvetlenségük jól eső volt, melynek köszönhetően igazán „otthon” érezhettük magunkat. Érdekes volt betekintést nyerni iskolájuk működésébe, a diákokkal történő beszélgetések emlékezetesek maradnak.
Az ország kultúrájának, szokásainak megismerése, számomra, mint történelem szakos pedagógusnak, különösen felemelő érzés volt; megtapasztalni mindazt, amit eddig csak a könyvekből ismertem, felejthetetlen élménnyel gazdagított.
Az utazás másik legnagyobb pozitívumának érzem a nyelvtanulás lehetőségét. A különböző csoportok között -természetesen- az angol nyelv volt a lingua franca, de sikerült némiképpen a spanyol és a török nyelv alapszókincsébe is betekintést nyernünk; különösen izgalmas volt egy-egy diskuráció alkalmával egymást saját nyelvünkre „tanítani”, a mai, már-már a köznyelvi formulától eltérő, hétköznapi nyelvhasználatot megmutatni.
Elkötelezettje vagyok a természeti értékeink megvédésének; fontosnak tartom, s beépítem pedagógiai munkámba a környezetünk megóvására történő nevelést, így nagy örömömre szolgált a projekt ezen céljainak megvalósításában is részt venni. A török tengerpart szeméttől való megtisztítása, a gyerekek bevonása mindebbe, s jelentőségének hangsúlyozása az egész út során teljes mértéken megegyezett meggyőződésemmel, azonosulni tudtam ezen törekvésekkel, s további -hazai- megvalósításokat helyeztünk kilátásba.
Összességében azt mondhatom, hogy felejthetetlen élményekkel, rengeteg tapasztalattal és tudással gyarapodva tértam haza erről a találkozóról. Nagyon várom a projekt folytatását, s szeretettel várjuk családommal együtt a tavasszal hozzánk érkező diákot.
Diákjaink a pályázat témájában a következő prezentációkat készítették: