A Világ Legnagyobb Tanórája

Az ENSZ 2015 szeptemberében indította útjára a „Project Everyone” kampányát, amelyben a Világ Legnagyobb Tanórája keretében a 17 újonnan megfogalmazott Globális Célját szeretné megismertetni a gyerekekkel. A kezdeményezéshez világszerte számos ország – köztük Magyarország is – csatlakozott.

Ebben a tanévben 2021. október 4. és 9. között került megrendezésre a Világ Legnagyobb Tanórája.. Az idei témák a minőségi oktatás és fellépés a klímaváltozás ellen voltak.

Több osztályunk, csoportunk is megismerkedett ezekkel a témákkal. A programsorozat nyitórendezvényeként Áder János köztársasági elnök rendhagyó órát tartott, amely online közvetítéssel 2021. október 4-én az egész országban elérhető volt. A hét során az érdeklődők felvételről is megtekinthették az órát.

Hegedűsné Trázsi Mária irányításával a 12. B osztály is csatlatokozott az élő közvetítéshez. Az osztály a korábbi években még nem vett részt a  projektben, ezért előtte egy ismertető videó segítségével megismerkedtek a 17 globális céllal, beszélgettek az aktuális témáról.

Kátai Andrea a 9. C osztállyal, valamint Csordás Valéria a 11. B osztállyal felvételről követték Áder János rendhagyó óráját, majd megismerkedtek a fiatal klímaaktivisták nézeteivel, eredményeivel.

Dr. Pásztorné dr. Vass Anikó a 8. AB angol nyelvi csoportjával több hete a COP26 nemzetközi klímakonferenciára készül, így a Világ Legnagyobb tanórája program keretében megvalósított két tanóra szervesen illeszkedett és folytatása volt az eddig elvégzett munkájuknak. Az 1. órát a Become a Climate Changemaker! óraterv alapján a klímaváltozás okairól, hatásáról és a megoldási módokról történő beszélgetéssel indították, majd 3 aktivista angol nyelvű videó üzenetét tekintették meg. A student note-taking template kitöltése alkalmat nyújtott arra, hogy a diákok saját szavaikkal is kifejtsék véleményüket a klímavédelemmel kapcsolatban. A 2. órán klímaaktivistákról olvastak a világ minden tájáról, akik arról beszéltek, hogy miért fontos a klímaoktatás, mit tanulhatunk a klímavédelemről és mit tehetünk egyénileg a klímavédelem érdekében. Mindenki lehet Climate Changemaker, tehet a klíma krízis megoldása érdekében, így az órát egy kvíz kitöltésével fejezték be a diákok, melynek eredményéből megtudhatták, hogy milyen típusú klmívédők (Mobiliser, Innovator, Champion, Story-teller.)

K. Nagyné Pataki Noémi szintén 8. AB angol csoportja a Fellépés az éghajlatváltozás ellenglobális céllal ismerkedett meg angol nyelvű videók és beszámolók segítségével. Végül a tanulók angol nyelvű kvízt töltöttek ki, melyből kiderült, hogy hogyan léphetnek fel és mit tehetnek a klímaváltozás elleni védekezésben.

A 11. A osztály 11 diákja Dékányné Szabó Enikő irányításával szintén angol nyelven valósította me a Világ Legnagyobb Tanóráját. Mivel számukra ez volt az első alkalom, hogy bekapcsolódtak a programba, a 17 Globális Cél megismerése volt az első feladat. A rövid bevezető videó megtekintése után az „esküvői torta – modell” alapján csoportosították a célokat, ezzel is jobban megértve az ENSZ által megjelölt alapvető célkitűzéseket.

A következő feladatban a biodiverzitás csökkenésének problémája került sorra. Sir David Attenborough vitaindító idézetéből kiindulva beszélték meg a diákok, hogy a fajok sokszínűségének csökkenése milyen további problémákat idéz elő.

Végül a „Legyél te is klímavédő” akcióhoz csatlakozva ötleteket fogalmaztak meg az ökológiai krízis megoldására, és javaslatokat tettek, hogy mely személyek vagy intézmények számára kellene elküldeni a klímavédelmi üzeneteket.

Hajdu Éva Mónika a 11. B osztály angolos csoportjával a „Become a climate change maker”című aktuális téma feldolgozása után egy angol nyelvű üzenetet fogalmazott meg a klímavédelem oktatásának fontosságával illetve tantárgyi integráció lehetőségével kapcsolatban, melyet fel is töltöttek a Világ Legnagyobb Tanórájának portáljára.

Köszönjük a kollégák és a diákok érdeklődését és munkáját!

Hegedűsné Trázsi Mária Idegennyelvi munkaközösség-vezető